301- يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 389، خطيب بغداد، ج 11، ص 148 ؛ ابن اثير،
الكامل ، ج 6، ص 65، ذهبى سير اعلام النبلائ، ج 7، ص 410.
302- ابن حزم ، جمهرة انساب العرب ، ص 35.
303- بلاذرى ، انساب العرب ، ج 3، ص 80، تاريخ يعقوبى ، ج 2،ص 322،
خطيب بغدادى ، تاريخ بغداد، ج 11، ص 37،
مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 299؛ صفدى ، الوافى بالوفيات ، ص 103؛ ذهبى ،
تاريخ اسلام ، ج 5، ص 223.
304- بلاذرى ، همان .
305- بلاذرى ، همان ،.
306- اخبار الدوله ، ص 165، 161.
307- همان ، ص 161، 165، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 143؛ ذهبى ، ص 143،
ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ج 5، 23، امير على ، تاريخ عرب و اسلام ؛ ص 142.
308- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 81، 85، اخبارالدوله ، ص 171، 172
ذهبى همان .
309- بلاذرى ، همان ، ص 80.
310- اخبارالدوله ، ص 159، 160.
311- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 86.
312- بلاذرى ، همان ، ص 81 اخبارالدوله ، ص 170.
313- بلاذرى ، همان ، ص 80، 113، اخبارالدوله ، ص 165، 173، 186، 188،
يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 297 مسعودى ، التنبيه ، و الاشراف ، ص 292-293؛ ابن
طقطقى ، الفخرى ، ص 143؛ دينورى ، اخبارالطوال ، ص 332؛ ابن عبد ربه ، العقد
الفريد، ج 4، ص 475، ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 150، ص
293 ؛ ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 408.
314- اخبارالدوله ، ص 179، كداد در دو ميلى حميمه واقع شده بوده است .
315- همان ، ص 174، 197، 200.
316- همان ، ص 200، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 307، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين ، ص 208، شرح ابن ابى الحديد، ج ص ص 147.
317- ابن حبيب ، المحبر، ص 23، اصفهانى ، همان ، ص 208، براى اطلاع بيشتر
نگاه كنيد به فص پيشگويى هاى در باب خلافت عباسيان .
318- اخبار الدوله ، ص 196، 229، مختصر
الدول ، ص 119، 118، مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 316، زركلى ، الاعلام ، ج 6،
ص 271.
319- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 84،
مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 309.
320- بلاذرى ، همان ، ص 80، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 332، خطيب بغدادى ،
تاريخ بغداد، ج 11، ص 37، اخبارالدوله ، ص 239؛ دينورى ،
اخباراطوال ، ص 339؛ ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 259 ،
مجمل التواريخ و القصص ، و ص 229.
321- بلاذرى ، همان ، ص 80، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 322؛ خطيب بغدادى ،
تاريخ بغدادت ، ج 11، ص 37، اخبارالدوله ، ص 239، دينورى ،
اخباالطوال ، ص 339، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 259، 276،
مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 299.
322- بلاذرى ، همان ، ص 143، ابن حزم ، همان ، ص 32.
323- بلاذرى ، همان ، ص 179؛ 186، 187، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 362،
364، ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 409، 460.
324- يعقوبى ، همان ، ص 378-374، طبرى ، ج 5، ص 183، - 23 ، ابن اثير،
همان ، ص 529-555.
325- ابن اثير، همان ، ج 6، ص 44، 45.
326- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 281-282؛ ابن حزم ، جمهرة انساب
العرب ، ص 20، 32.
327- بلاذرى ، همان ، ص 281؛ ابن حزم ، همان ، ص 20، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، 443-444.
328- زبيرى ، نسب قريش ، ص 30، بلاذرى ، همان ، ص 114، ابن حزم ، همان ،
ص 20، تهذيب ، ابن عساكر، ج 7، ص 202، ابن اثير،، همان ، ص 433.
329- اخبارالدوله ، ص 382، 383، بلاذرى ، همان ، ص 114، ابن عساكر، تاريخ
دمشق ، ج 7، ص 202، ذهبى ، سير اعلام النبلاء، ج 5، ص 379؛ ذهبى تاريخ اسلام ، ج
5، ص 367.
330- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 227، 259، 185، 188.
331- ابن عساكر، تاريخ دمشق ،، ج 7، ص 202، ذهبى ، سير اعلام النبلاء، ج 5،
ص 380؛ ذهبى ، تاريخ اسلام ، ج 5، ص 368، ابن كثير، البداية و النهاية ، ج 10،
ص 43.
332- اخبارالدوله ، ص 392-393 ابن عساكر، همان ، ص 202 ذهبى سر اعلام
النبلاء، ج 5، ص 380، ذهبى ، تاريخ ، الاسلام ، ج 5، ص 368.
333- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 121-122، اخبارالدوله ، ص
395-396 ؛ مسعودى ؛ مروج الذهب ج 6، ص 72-71؛ ذهبى ، سير اعلام النبلاء، ج 5، ص
379 ؛ ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ج 5، ص 368-367؛ ابن عساكر؛ همان ، ص 202؛ ابن
كثير، البداية و النهاية ، ج 10، ص 43؛ اخبارالدولة ، ص 393، ابن كثير، همان ، ص
36. 334- بلاذرى ، همان ، ص 123؛ اخبارالدوله ، ص 393، ابن كثير، همان ، ص
36.
335- بلاذرى ، همان ، 141، ولادت او را
سال هاى ديگر نيز نوشته اند، ر .ك . صفدى ، الوافى بالوفيات ، ج 17، ص 431.
مجمل التواريخ و القصص ، ص 309.
336- بلاذرى ، همان ، ص 178، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 345؛ طبرى ، تاريخ
، ج 6، ص 8، دينورى ، اخبار الطوال ، ص 358، اخبار الدوله ، ص 410، ابن عبد ربه ،
العقدالفريد، ج 4، ص 481.
337- دميرى ، حميرة الحيوان ، ج 1، ص 106، طبرى ، همان ، ص 121، ابن اثير
الكامل ، ج 5، ص 460، صفدى ، الوافى بالوفيات ، ج 17، ص 431، ذهبى ، سير
اعلام النبلاء، ج 6، ص 77. 338- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 161-
160 صفدى ، همان ، ص 432.
339- صفدى ، همان ، ص 432. بلاذرى ، همان ، ص 150.
340- بلاذرى ، همان ، ص 179. ابن اثير
الكامل ، ج 5، ص 459.
341- بلاذرى ، همان ، ص 179؛ ابن اثير ، همان ، ص 461؛ درباره زندگى
سفاح ، ر.ك . ابن قتيبه ، المعارفت . ص 372-374. بلاذرى ، همان ص 128-183. طبرى
، تاريخ ، ج 3، ص 88 به بعد، تاريخ بغداد، ج 1، ص 53-46. ابن كثير؛ البداية و
النهاية ، ج 10، ص 52-58، 58-61 ذهبى ، سير اعلام ، ج 6، ص 77؛ ذهبى ، تاريخ
اسلام ، ج 5، ص 268-269. سيوطى ، تاريخ الخلفا، ص 256.
342- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 53، 77، 78، اخبارالدوله ، ص 130،
131، 154، يعقوبى تاريخ ، ج 2، ص 274، 29؛ طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 242،
اصفهانى مقاتل الطالبين ، ص 397، ابن اثير ا
الكامل ، ج 4، ص 254؛ و ج 5، ص 198، ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 19،
ص 92.
343- بكرى ، معجم ما استعجم ، ص 130، محمد بن عبدالمنعم ، الروض المعطار، ص
199.
344- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 53، اخبارالدوله ، ص 154.
345- حموى ، معجم البلدان ، ج 3، ص 376، و ج 1، ص 157؛ ابوالفداء: تقويم
البلدان ، ص 228، ابن حوقل ، صورة الارض ، ص 173؛ مقدسى ، احسن التقاسيم ، ص
155-154 فارسى .
346- ابن حوقل ، صورة الارض ، ص 173، مقدسى ، احسن التقاسيم ، ص
154=155 حموى معجم البلدان ، ج 1، ص 489.
347- فلبپ ، حتى ، تاريخ عرب ، ص 151.
348- فليپ ، حتى ، تاريخ عرب ، ص 151.
349- بكرى ، معجم ما، استعجم ، ص 130، حموى ، معجم البلدان ، ج 1، ص 157،
و ج 2، ص 118، ابن عبدالمنعم ، الروض المعطار، ص 21، ابن شداد الاعلاق الخطيره ،
ص 82.
350- حموى ، معجم البلدان ، ج 2، ص 306.
351- فيليپ حتى ، تاريخ عرب ، ص 190.
352- حموى ، معجم البلدان ، ج 2، ص 306.
353- ابوالفداء، تقويم البلدان ، ج 2، ص 306. و ج 1، ص 157.
354- مقدسى ، احسن التقاسيم ، ص 363. فارسى .
355- اخبارالدوله ، ص 194-196.
356- ابونعميم اصفهانى ، حلية الولياء؛ ج 1، ص 315؛ سيوطى ، تاريخ
الخفاء، ص 15-16 خطيب بغدادى ، تاريخ بغداد، ج 3، ص 349.
357- ابونعيم اصفهانى ، همان ، ص 316.
358- ذهبى ، سير اعلام النبلاء، ج 2، سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص 14، بيهقى ،
دلائل انبوه ، ج 6، ص 517، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 4.
359- سيوطى ، تاريخ الخلفاء ص 14.
360- همان ، ص 17.
361- بيهقى ، دلائل النبوه ، ج 6، ص 513؛ ذهبى سيراعلام النبلاء، ج 2، ص
102.
362- سيوطى : تاريخ الخلفاء، ص 16.
363- سيوطى : تاريخ الخلفاء، ص 16.
364- همان ، ص 15.، خطيب بغدادء تاريخ بغداد، ج 2، ص 63. بلاذرى ، انساب
الاشرافرمود: ج 3، ص 48.
365- بيهقى ؛ دلائل النبوه ، ج 6، ص 515، 516، اربلى ، كشف الغمه ، ج 2، ص
473.
366- بيهقى ، همان ، ص 517.
367- همان ، ص 516. ر.ك . ترمذى ، سنن ، ج 4، ص 531 كتاب الفتن .
368- ابن شهر آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
369- ابن شهر آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
370- ابن شهر آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
371- درباره نقل پرچم هاى سياه ، ر.ك . ابن ابى الحديد: شرح نهج البلاغه : ج
8. ص 47؛ ابن شهر آشوب ، همان ، اربلى ، كشف الغمه ، ج 2، ص 472 ؛ 473؛
الخرائج و الجرائح ، ص 465؛ و 1158؛ طبرى ،
دلائل الامامه ، ص 140، 248؛ شيخ طوسى ، الغيبه ، ص 452؛ غيبة النعمانى ، ص
197؛ 251؛ روضة الواعظين ، ص 262 ؛ زركلى ، اعلام الورى ، ص 279.
372- مجلسى ، بحارالانوار، ج 33، ص 264.
373- مجلسى ، بحارالانوار، ج 33، 264.
374- نهج البلاغه ، خطبه 92، ص 273؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ،
ج 7، ص 44-45 ابن ابى الحديد، با تفصيل بيشترى آورده است .
375- ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 205 اصفهانى
مقاتل الطالبين ، ص 233؛ ابن ابى الحديد، همان ، ص 134-135 مسعودى ، مروج الذهب .
ج ، ص 274.
376- اخبارالدوله ، ص 134؛ ابن ابى الحديد، همان ، ص 148، ابن عبد ربه ،
العقد الفريد، ج 5، ص 360، همچنين ر.ك . مبرد،
كامل ، ج 2، ص 217 ابن خلكان ، وفيات الاعيان ، ج 2، ص 436.
377- اربلى ، كشف الغمه ، ج 2، ص 252، على الهاشمى ، كتاب محمد بن الحنفيه ،
ص 95.
378- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 185، 186، 225.
379- درباره صادق ناميده شدن امام ششم ، روايات ديگرى نيز موجود است (ر.ك
.مجلسى بحارالانوار، ج 47).
380- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 241؛ طبرى تاريخ ، حوادث
سال 145.
381- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 47، اخبارالدوله ، ص 29، بيهقى
دلائل النبوه ، ج 6، ص 514.
382- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 47، اخبارالدوله ، ص 29، بيهقى
دلائل النبوه ، ج 6، ص 514.
383- بلاذرى ، همان ، ص 48.
384- مقريزى ، النزاع و التخاصم ، ص 90.
385- اخبارالدوله ، ص 130.
386- بيهقى ، دلائل النبوه ، ج 6، ص 513.
387- سيوطى ، تاريخ الخفاء، ص 17.
388- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 48.
389- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 218.
390- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 87-84؛ اخبار الدوله ، ص 169؛
يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 322؛ ابن ابى الحديد؛ شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص
147، 146.
391- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 87-84؛ اخبار الدوله ، ص 169؛
يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 322؛ ابن ابى الحديد؛ شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص
147، 146.
392- اخبارالدوله ، ص 168، بلاذرى ، همان ، ص 84-85
393- اخبارالدوله ، ص 169.
394- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 227-228.
395- ر.ك . بلاذرى ، انساب الاشراف ، مصعب زبيرى ، نسب قريش ، ابن حزم ،
جمهرة انساب العرب .
396- ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 205 مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص
274، ترجمه فارسى ، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 525؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 7، ص 134-135.
397- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 208.
398- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 208.
399- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 264. ترجمه فارسى .
400- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 264. ترجمه فارسى .
401- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 208.
402- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 147-148.
403- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 82، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ابن حبيب
، المحير، ص 33؛ ابن ابى الحديد، همان ، ص 147.
404- بلاذرى ، همان ، ص 162، 163، 183. ابن حبيب ، همان ، ص 445؛ مسعودى ،
مروج الذهب ، ججج 2، ص 265. ترجمه فارسى .
405- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 308 - 210 اصفهانى ، ج 18، ص 203
به بعد .
406- اصفهانى ، همان ، ص 307-213.
407- اخبارالدوله ، ص 184-185؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7،
ص 148-149.
408- على الهاشمى ، كتاب محمد بن الحنفيه ، ص 68.
409- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 149. 150. 184. 185.
410- همان ، ص 149.
411- افزون بر حديث دار غدير منزلت ، بيعت نكردن بنى هاشم و
گروهى از مسلمانان همچون سلمان ، مقداد، ابوذر، حذيقة بن اليمان ، خذيمة بن ثابت ،
عمار ياسر، و زبير بن عوام با ابوبكر و اصرار عمر و ابوبكر براى بيعت گرفتن از
آنان گواه اين مدعاست .
412- قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 244-245.
413- قهپايى ، مجمع الرجال ، ج 4، ص 19.
414- شيخ طوسى ، رجال كشى ، ص 56، خدايا من با اعتقاد بدانچه على بن
ابيطالب عليه السلام بدان معقتد بود زندگى مى كنم و با همين اعتقاد مى ميرم ..
415- همان ، ص 57، پدرم ابن عباس را بسيار دوست مى داشت ، بعد از آن كه
ابن عباس نابينا شد، پدرم در حالى كه كودكى بود نزد او آمد، ابن عباس پرسيد؟
كيستى ؟ پدرم پاسخ داد: من محمد بن على بن حسين هستم گفت : كسانى تو را نمى شناسند،
ولى همين كه من تو را مى شناسم ، كافى است .
416- همان ، ص 123، جعفرى ، تشيع در مسير تاريخ ، ص 288، 286، 283.
417- اخبارالدوله ، ص 200.
418- همان .
419- در باب وصيت ابوهاشم ، فصل دعوت عباسى ، مرحله
اول ديده شود.
420- اخبارالدوله . ص 204.
421- همان ، ص 200
422- همان ، ص 204.
423- همان ، ص 230-231
424- همان ، ص 230-231
425- همان ، ص 242.
426- همان ، ص 233.
427- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 336.
428- مفيد ارشاد، ج ص ص 190-192 اصفهانى
مقاتل الطالبين ، ص 185، 187، 224-227 ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 164.
429- اصفهانى ، همان ، ص 227.
430- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 2، ص 64، اصفهانى
مقاتل الطالبين ، همان ص 157، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 139.
431- اصفهانى ، همان ، ص 159. 432- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3،
ص 166. 433- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 166.
434- نرشخى ، تاريخ بخارا، ص 86، 8، ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 2،
ص 188 ، بلاذرى ، همان ، ص 1، 171 يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 337، طبرى
تاريخ ، ج 6، ص 122.
435- حوادث سال 145 هجرى در تاريخ طبرى و
الكامل به طور مفصل آمده است .
436- ذهبى ، سير اعلام النبلاء، ج 6، ص 257-267 ابن صباغ ،
القصول المهمه ، ص 214-216 ابن حرج هيثمى الصواعق ، المحرقه ، ص 201-202.
437- كلينى ، اصول ، كافى ج 2، ص 383، ابن شهر آشوب مناقب ، ج 4، ص
240-229 مجلسى بحارالانوار، ج 47، ص 172، 74 .
438- ابن صباغ ، الفصول المهمه ، ص 214-215، ابن حج هيثمى ، الصواعق
المحرقه ، ص 202-201؛ مفيد ارشاد، ج 2، ص 184-183، قاضى نعمان ، شرح
الاخبار، ج 3، ص 303.
439- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 553، 544، طبرى تاريخ ،، ج 6، ص 225
اصفهانى مقاتل الطالبين ، ص 241.
440- ذهبى ، سير اعلام النبلاء ج 6، ص 257-258، براى اطلا بيشتر از
برخوردهاى منصور با امام صادق عليه السلام به منابع
ذيل مراجعه شود: مجلسى ، بحارالانوار، ج 47، ص 74، 162، 174، 180، 195، 200،
206؛ كلينى اصول كافى ، ج 2، 387-384، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص
291-308 ابن شهر آشوب ، مناقب ج 4، 315-383، اربلى كشف الغمه ، ج 2، ص
369-448 ذهبى ، سيراعلام النبلاء، ج 6، ص 267، 257.
441- براى اطلاع بيشتر از دعوت علويان به الرضا من
آل محمد صلى الله عليه و آله به فصل پنجم الرضا من
آل محمد صلى الله عليه و آله بعد از بنياد دولت عباسى ، مراجعه شود.
442- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 422-447، مسعودى مروج الذهب ، ج 2، ص
439-441 ترجمه فارسى .
443- طبرى ، تاريخ ، ج 7، ص 139، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين ، ص 405، 499، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 338، ابن
اثير، الكامل ، ج 6، ص 326، و براى علت ولايت عهدى ر.ك . ابن خلدون ، العبر، ج 3، ص
40 ترجمه فارسى .
444- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 441، ترجمه فارسى .
445- ابن صباغ القصول المهمه ، ص 250، ابن حجر هيثمى ، الصواعق ، المحرقه
.
446- معلوف المنجد؛ ص 265؛ انيس و منتصر، المعجم الوسيط، ص 351؛ راغب
اصفهانى ، مفردات راغب ، ص 202، ابن منظور، لسان العرب ، ج 5، ص 236.
447- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 455.
448- رضى در اين جا به معناى مرضى است .
449- همان ، ص 450، ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص 9.
450- طبرى ، همان ، ج 3، ص 456، مسكويه رازى ، تجارب الامم ، ج 1، ص 294.
451- مسكويه ، رازى ، تجارب الاممم ، ج 1، ص 287.
452- ابن قتبيه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 65.
453- ابن قتبيه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 65.
454- همان ، ص 95.
455- ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 5-6.
456- اخبارالدوله ، ص 99.
457- طبرى ، تاريخ ج 4، ص 421، ابن اثير،
الكامل ، ج 4، ص 155.
458- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 13، ص 298. ابن اثير، همان ، ص 136.
459- ابن اثير ، همان ، ص 212.
460- مسكويه ، رازيه ، تجارب الامم ، ج 2، ص 168؛ ابن اثير، همان ، ص 335.
متن از تجارب الامم نقل شده است .
461- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 443.
462- همان ، ص 434.
463- مفيد ارشاد، ج 2، ص 353
464- سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص 227.
465- دينورى ، اخبارالطوال ، 333، 335، طبرى تاريخ ، ج 5، ص 316.
466- اخبارالدوله ، ص 198-199.
467- همان ، ص 194، 200، 204؛ بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 82،
114، 115؛ طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 27، 45؛ 46، 49، سيوطى ، تاريخ الخلفاء،
ص 257.
468- طبرى ، همان ، ج 5، ص 394.
469- اخبار الطوال ، ص 333، 335، طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 316 حسن ابراهيم
، تاريخ سياسى ، اسلام ، ج 1، ص 437. ترجمه فارسى .
470- فليپ ، حتى ، تاريخ عرب ، ص 357. ترجمه فارسى .
471- ابو نصر بخارائى ، سر السلسلة العلوية ، ص 70، ابن قتيبه الامامة ،
والسياسة ، ج 2، ص 172. طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 104، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 437.
472- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 159.
473- نرشخى ، تاريخ بخارا، ص 86.
474- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 171، يعقوبى ، تاريخ ، ص 354،
طبرى ، ج 6، ص 112، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 448، ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ،
ج 2، ص 188.
475- نرشخى ، تاريخ ، بخارا، ص 87. 476- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2،
ص 371؛ طبرى تاريخ ، ج 6، 146.
477- طبرى ، همان ، ص 168.
478- كلينى ، اصول كافى ، ج 2، ص 188. (زندگانى موسى بن جعفر عليه
السلام )
479- طبرى تاريخ ، ج 6، ص 412، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين ، ص 366-385.
480- طبرى ، همان ، ج 7، ابن اثير، الكامل ، ج 8، ص 301 و (اين شخص علوى
نبوده است .)
481- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 155.
482- طبرى ، تاريخ ، ج 7، ص 117، ابن اثير
الكامل ، ج 8 تت ص 302، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، اصفهانى ، همان ، ص
435-428.
483- طبرى ، همان ، ص 168.
484- طبرى ، همان ، ص 219، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين ، ص 464-473، قاضى نعمان ؛ شرح الاخبار، ج 3، ص 345.
485- طبرى ، همان ، ص 426، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين همان ، ص 506، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 240.
486- طبرى ، همان ، ص 433. مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 558، ترجمه
فارسى .
487- زرين كوب ، تاريخ ايران ، بعد از اسلام ، ص 61-164.
488- جرجى زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، ص 699 ترجمه فارسى .
489- همان ، ص 699.
490- همان ، ص 698-699.
491- همان ، ص 731-730؛ افتخار زاده ، شعوييه ، ص 315-314.
492- افتخار زاده ، همان به نقل از عبد ربه ، عقدالفريد، ج 3، ص 413، جرجى
زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، ص 726.
493- ابن اثير، الكالم ، ج 5، ص 50.
494- همان ، ص 51.
495- ممتحن ، نهضت شعوبيه ، ص 150، به
نقل از: جرجى زيدان ، تاريخ ، تمدن اسلام ، ج 2، ص 21-22.
496- ابومنصور ثعالبى ، لطائف المعارف ، ص 194. ترجمه فارسى .
497- همان ، براى اطلاع بيشتر از وضع موالى در زمان امويان به منابع
ذيل مراجعه شود: ممتحن نهضت شعوبيه ، ص 146-164؛ محمود افتخار زاده ، شعوبيه ،
ص 300-318؛ زرين كوب ، تاريخ ايران بعد از اسلام . ص 378-388.
498- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 51-50، 236. 499- طبرى ، تاريخ ، ج
5، ص 350، ابن اثيرر همان ، ص 90، حسين عطوان ، طبيعة الدعوة العباسيه ، ص 34.
500- طبرى ، همان ، ص 533.
501- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 51-50، 236.
502- همان ، ص 236، براى اطلاع بيشتر از وضع مالى خراسان به منابع
ذيل مراجعه شود: ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 50 51،،9- 150، 183، 186ت 188،
188، 189، 197، 200، 217، 277، 237، حسين عطوان ، طبيعة الدعوة العباسيه ، ص
36-21؛ زرين كوب ، تاريخ ايران ، بعد از اسلام ، ص 377-384.
503- زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2، ص 30.
504- طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 420، 426، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 158، 154.
505- طبرى ، همان ، ابن اثير، همان .
506- طبرى ، همان ، ج 5، ص 336-350، ابن اثير، همان ، ص 79-71.
507- ابن اثيرر، همان ، ص 328.
508- ابن اثيرر، همان ، ص 328.
509- همان ، ص 342، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 1-12.
510- توضيح مفصل دسته بندى هاى سياسى خراسان ، و بهره بردارى ابومسلم
از اين اختلاف ها؛ در فصل دعوت عباسى از ظهور دعوت تا بيعت با سفاح آمده است .
نيز: ابراهيم حسن ، تاريخ سياسى اسلام ، ج 1، ص 420-424.
511- ابن قتبيه ، الامامة و سياسة ، ج 2، ص 149، ابن عبد ربه ، العقد الفريد،
ج 4، ص 475، ابن اثير، الكامل ، ج 4، ص 214، 216؛ زرين كوب ، تاريخ مردم ايران
، ج 2، ص 39، تاريخ ايران كمبريج ، ج 4، ص 47.
512- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 288، ابن اثير، همان ، ص 17-18؛ مسعودى مروج
الذهب ، ج 3، ص 68.
513- ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 143، شيخ طوسى ،
رجال كشى ، ص 123.
514- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 2، ابن عبدربه ، العقدالفريد، ج 4، ص
475، ابن اثير، الكامل ، ج 4، ص 214، 216،؛ زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2،
ص 39.
515- اخبارالدوله ، ص 173، 176، 191، 196، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص
297، زرين كوب ، همان ، ص 39، تاريخ ايران ، كمبريج ، ج 4، ص 47.
516- ابن قتيبه ، الامامة ، والسياسة ، ج 2، ص 149، بلاذرى ، انساب الاشراف ،
ج 3، ص 275، يعقوبى ، هماان ، ص 297، ابن عبدربه ، العقدالفريد، ج 4، ص 475،
ابن عساكر، تهذيب ، ج 5، ص 46، زرين كوب ، همان ، ص 39. اخبارالدوله ، ص 176.
517- ابن قتيبه ، همان ، بلاذرى ، همان ، ص 275، اخبارالدوله ، ص 188، 185،
يعقوبى ، همان ، ص 297 ، ابن طقطقى ، الفخرى ،
518- شهرستانى ، ملل و نحل ، اما خليفه وقت را هشام بن عبدالملك (105-125)
دانسته است .
519- مجلسى ، بحارالانوار، ج 42،(ص ) 104، 103، قاضى نعمان ، همان ،(ص )
316 - 317، العمرى ، المجدى ،(ص ) 224، اشعرى ، همان ،(ص ) 39، 40، 65، 69.
520- اشعرى ، همان ،(ص ) 40.
521- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7،(ص ) 149، 150، اخبارالدوله ،
184، 185، در اخبار الدوله صحيفه صفراء آمده است . در هر دو منبع روايت از امام
باقر عليه السلام نقل شده است .
522- درباره وصيت ابوهاشم به محمد بن على منابع
ذيل را ببينيد:
يعقوبى ، تاريخ ،صفحه 298-296
اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، صفحه 123 - 124.
مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، صفحه 243 ترجمه فارسى
بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3(ص ) 273-275.
ابن قتيبه ، المامة ، و السياسية ، ج 2 صفحه 275-273.
اخبارالدوله ، العباسية ت (ص ) 165، 167، 173، 185، 1186، 188.
همو، معارفت صفحه 217
ابن سعد، طبقات ، ج 5،(ص ) 240، 241.
ابن طقطقى ، الفخرى ،(ص ) 143،
قاضى نعمان ، شرح الاخبارت ج 3،
زبيرى تن نسب قريش ،(ص ) 75.
ابن حزم ، جمهرة انساب العرب ، صفحه 66.
ابن عبدربه ، العقدالفريد ج 4، صفحه 776
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7 صفحه 149، 151، و ج 15،(ص ) 292،
293.
ابن عساكر، تاريخ دمشق ، ج 6،(ص ) 301،
همو، تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5،(ص ) 46؛
ابن خلكان ، وفيات الاعيان ، ج 4،(ص ) 103،
احداث التاريخ الاسلامى ، ج 2 صفحه 782
ميرخواند، روضة الصفاء،(ص ) 126.
ذهبى ، تاريخ اسلام ، ج 5،صفحه 223
ابن خلدون ، العبر، ج 3،(ص ) 126.
زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2،(ص ) 40؛
همو، تاريخ ايران ، كمبريج ، ج 4،(ص ) 48.
حسن ابراهيم ، حسن تاريخ سياسى اسلام ، ج 2،(ص ) 31؛
شهرستانى ، ملل و نحل : ج 1،(ص ) 243؛ 247، 249.
نوبختى ، فرق الشيعه ، (ص ) 30 - 31
اشعرى ، المقالات و الفرق ،(ص ) 39، 65، 69.
ابن اثير، الكامل ، ج 5،(ص ) 44، 53، 8، 40.
العمرى ، المجدى ،(ص ) 224؛
مجلسى بحارالانوار،(ص ) 224،
مجلسى ، بحارلانوار، ج 421 صفحه 103 - 104.
جعفر مرتضى عامل ، الحياة السياسية للامام الرضا،(ص ) 51-29.
523- اخبارالدوله ، ص 191-194.
524- همان ، ص 294-202.
525- همان ، ص 190-192.
526- همان ، ص 203-204 طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 317؛ بلاذرى ، انساب
الاشراف ، ج 3، ص 115؛ مسكويه رازى ، تجارب الامم ، ج 2، ص 375-376؛ ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 53، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 308، دينورى ، الاخبار،
الطوال ، ص 322، مسعودى ، التنبيه و الاشراف ، ص 293-292.
527- اخبارالدوله ، ص 203 - 196.
528- همان ، ص 200، 203، 204.
529- همان ، ص 200، 203، 204.
530- همان ، ص 220.
531- همان ، ص 200 .و 204.
532- همان ، ص 204.
533- همان ، ص 200.
534- همان ، ص 204، تاريخ ،، ج 5، ص 394-395، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 144.
535- اخبارالدوله ، ص 200
536- همان ، ص 204.
537- همان ، ص 208. اين دستوراعمل در منابع به صورت پراكنده وجود دارد كه
بخشى از آن گرد آورى شد.
538- همان ، ص 200.
539- همان ، ص 203، 204، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 308، تاريخ ، ج 5،
ص 317، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 115، ابن اثير
الكامل ، ج 5 ص 53؛ مسكويه رازى ، تجارب الامم ، ج 2، ص 375-376.
540- اخبارالدوله ، ص -223 213؛ بلاذرى ، انساب الاشراف ، همان ، ص 115،
همان ، ابن اثير، همان ؛ در مورد اين كه چه وقت و چه كسى نقيبان و دعوتگران را انتخاب
كرده روايات مختلف است . اخبارالدوله اين كار را در
سال 120 هجرى و به بكير نسبت داده است . ولى ساير منابع به ابوعكرمه و در
سال صدم هجرى نسبت داده اند. به جز بلاذرى ، كه به محمد بن خنيس نسبت داده است .
541- طبرى ، همان ، ص 358، 378، بلاذرى ، همان ص 116، مسكويه رازى ،
تجارب الامم ، ج 2 ص 402، 403، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 312، ابن اثير، همان ،
ص 100، 136.
542- طبرى ، تاريخ ، همان ، ص 389.
543- طبرى ، همان ، ص 358، 368، 376، 378، 389، 394 ، 395، 425،
439، 467، 5123، 592، 622، و مZ 6 ص 14 تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 308،
312، 319، 326، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 114، 118.
544- طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 378، 389، 394، 395، 440، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 100، 136، 144، 189، 196، 218، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص
319، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 114، 115.
545- بلاذرى ، همان ، ص 116-188، طبرى ، همان ،، ص 440 ابن اثير، همان ،
ص 196.
546- بلاذرى ، همان ، ص 117، طبرى ، همان ، ص 467، ابن اثير، همان ، ص
218، اخبارالدوله ، ص 208، 213.
547- اخبارالدوله ، ص 200، و 231 براى اطلاع بيشتر از موضع عباسيان در
برابر قيام هاى ضد اموى علويان به فصل روابط عباسيان و علويان رجوع
كنيد.
548- همان ، ص 231.
549- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 326.
550- اخبارالدوله ، ص 173.
551- همان ، ص 205-206، ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 204-205؛ ابن
قتيبه ، مختصر كتاب البلدان ، ص 288، 289.
552- اخبارالدوله ، ص 172.
553- اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص 207، اخبارالدوله ، ص 200، يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 326، دينورى ،، الاخبارالطوال ، ص 335. 554- يعقوبى ، همان
، ص 326، دينورى ، همان .
555- حسن احمد محمود، العالم الاسلامى ، فى العصرالعباسى ، ص 15-18.
556- ر.ك . همان ، ص 20-22
557- براى اطلاع بيشتر، به فصل
الرضا من آل محمد صلى الله عليه و آله رجوع كنيد.
558- طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 376، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 125،، اخبارالدوله ، ص 195، 201، 245،.
559- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 81، طبرى ، تاريخ ، همان ، ص 376،
622، اخبارالدوله ، ص 195، 201، 223، 224، 229، 237، 256، 268، ابن اثير،
همان ، ص 125، 339، ابن العبرى ، مختصر
الدول ، ص 118، 119.
560- زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2، ص 44.
561- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 118، 119، 120.
562- همان ، ج 3، ص 118، 120، مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 315.
563- مجمل
التواريخ والقصص ، ص 315، زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2، ص 44.
564- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 254-256، اخبارالدوله ، ص 253-267؛ بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3 ص 120.
565- ابن اثير، همان ، اخبارالدوله ، ص 253-267.
566- همان ، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 120.
567- ابن اثير، همان ، ص 347-348؛ طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 14.
568- اين روستا در چهار فرسخى مرو واقع است ، حموى معجم البلدان ، ج 3 ص
298.
569- حج 22، آيه 39، حسن ابراهيم ، تاريخ ، سياسى اسلام ، ج 1، ص 438
ترجمه فارسى ، بنا به منابع ديگر، شيعيان عباسى هنگام ظهور دعوت اين آيه را مى
خواندند.
570- براى اطلاع بيشتر از درگيرى و منازعه
قبايل عرب ، در خراسان به فصل اوضاع سياسى و اجتماعى خراسان رجوع
كنيد.
571- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 343.
572- همان ، ص 342، 346، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 1-12.
573- طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 36، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 364.
574- ابن اثير، همان ، ص 363.
575- ، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 36-37، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 314،
مروج الذهب ، ج 2، ص 246، 244، ترجمه فارسى ، ابن اثير، همان ، ص 365-366.
576- زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2، صفحه 47، نام او را يوسف بن عمر
آورده كه اشتباه است ، او يزيد بن عمر بن هبيره است .
577- ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 366.
578- قصص (28) آيه 51؛ و هنگامى كه مردم شهر
غافل بودند، به شهر آمد، پس دو مرد را يافت كه با هم مى جنگيدند، اين يكى از
دوستانش بود و آن دگر از دشمنانش .
579- همان ، آيه 20، ان الملا ياتمرون بك ليقتلوك فاخرج انى لك من
الناصحين
580- طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 56-55؛ ابن اثير
الكامل ، ج 5، ص 378-388
581- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 88، 155 ابن قتيبه ، الامامة و سياسة ،
ج 2، ص 163، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 349، 352، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص
81، ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 410، ابن شهر آشوب ، مناقب
آل ابيطالب ، ج 4، ص 249، مجلسى ، بحارالانوار، ج 47، ص 132-133.
582- يعقوبى ، همان ، ص 349؛ ابن شهر آشوب ، همان ، ص 229؛ 230، 244.
مجلسى همان ،.
583- ابن شهر آشوب ، همان ، ص 250. مجلسى ، همان ، ص 133.
584- طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 8، ابن اثير
الكامل ، ج 5، ص 409، مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 259 (ترجمه فارسى ).
585- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 345، مسعودى ورود آنان را در صفر و مدت
اختفا را دو ماه و بيعت را سيزدهم ربيع الثانى آورده است .
|