next page

fehrest page

back page

هـمـزمـان بـا ايـن حـمـله ، قـسـمـتـى از وسـايـل مـسـجـد و سـاخـتـمـان آن بـه آتـش ‍ كـشـيـده شـد و قـرآن هـاى داخـل مـسـجد هم سوخته شد. سپس مهاجمان در ميدان فابريك اجتماع كردند و در حالى كه شعارهايى به نفع رژيم مى دادند از چندين خيابان گذشته و در جـلوى مـسـجـدى صـفا پس از تظاهرات كوتاهى ، مجددا به طرف ميدان مشتاقيه آمده و از دو طرف به مسجد جامع جمله كردند. سپس مهاجمان به طرف خـيـابان شاپور سابق به راه افتادند و به تعقيب مردمى كه در مسجد اجتماع كرده بودند پرداختند. آنگاه به طرف ميدان ارك رفتند و سه فروشگاه بـزرگ را كـه مـيـليـونها تومان اتومبيل و دوچرخه و موتور سيكلت در آنها بود به آتش كشيدند و اين در حالى بود كه اتومبيلهاى آتش نشانى پشت سـر آنـهـا حـركـت مـى كـرد. سـپـس وارد بـازار شـده و مـغـازه هـايـى را كـه مـتـعـلق بـه مـعـتـمـدين شهر بود غارت كردند. بطور كلى اهداف مهاجمان از قـبـل مـشـخـص بـود. آنـها مغازه هايى را مورد حمله قرار مى دادند كه متعلق به متدينين بود، و يا تصويرهايى از امام (ره ) را پشت شيشه هاى خود نصب كرده بودند.
هدف رژيم از ايجاد اين بلوا، بر هم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و ايجاد رعب و وحشت ، آن هم به اسم مردم بود.
امام (ره ) در پيامى كه در اين باره فرستادند همه اين اقدامات را متوجه رژيم پهلوى كردند.(28)
اوضاع جارى در ايران موجب نگرانى شديد اين جانب است . خوب آن دارم كه شدت فشار عصبى بر شاه و بستگانش حمله هاى جنون آميز آنان را تشديد كـرده و مـلت ايـران را بـيـش از پـيـش بـه خاك و خون بكشد. كشتار دسته جمعى كرمان و آتش زدن مسجد و مقدسات مسلمين و ضرب و شتم مرد و زن بى دفـاع در آن ...، نـمـونه اى از اين جنون است ، اين نحو جنايات از كسانى كه از ادامه حكومت ظالمانه خود ماءيوس هستند و نفس هاى آخر خود را مى كشند، امـرى اسـت كـه قـبـلا پـيـش بينى آن را كردم بودم ... ملت عزيز ما با قيام دلاورانه خود و نثار خون فرزندان خود نام ارجمند خود را در تاريخ و صف اول مـجـاهـدان اسـلام ثـبـت نـمـود. امـروز عـقـب نـشـيـنـى نـنـگ آور و انـتـحـار اسـت ... عـزيـزان مـن از فـدايـى دادن و نـثـار جـان و مـال در راه خـدا و اسـلام و مـلت مـسـلمـان نـهـر اسيد كه اين شيوه پيامبر عظيم الشاءن و اوصيا و اولياى آنان بوده و خون ما رنگين تر از خون شهداى كـربـلا نيست كه با مخالفت با سلطان جائر كه متمسك به اسلام بود و خود را خليفه اسلام معرفى مى كرد ، ريخته شده . شما كه براى اسلام به پـا خـاستيد و جان و مال نثار مى كنيد، در صف شهداى كربلا هستيد. چرا كه پيروى مكتب آنانيد... از اظهارات پوچ دولتهاى آمريكا و انگليس و شوروى مـبـنـى بـر پـشـتيبانى از شاه براى حفظ منافع نهراسيد كه نمى هراسيد. به شهادت تاريخ ، هيچ قدرتى نمى تواند آتش قلب ملت مظلومى را كه بـراى رسـيـدن بـه آزادى و اسـتـقـلال قـيـام كـرده است ، فرو نشاند. ملت ما تحمل شاه و جنايتهاى او و دار و دسته اش را نمى كند و پشتيبانان شاه از ضـررى عـظـيم برخوردار خواهند شد. ما طالب جق خود هستيم و به حقيم و دست خدا با ماست و بالاتر از دست ابرقدرتهاى شرق و غرب است . يدالله فـوق ايـديـهـم ... قـيـام شـمـا بـراى خـدا و رهـايـى مـلت اسـلامـى مـى بـاشـد و تـحـمـل رنـج در راه آن از بـزرگـتـريـن عـبـادت اسـت و بـه فضل الهى براى شما ثواب مجاهدين صدر اسلام را دارد. طولانى بودن راه خدا شما را استوارتر گرداند، چنانچه رنجهاى بيست و چند ساله پيامبر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) را اسـتـوار و اسـتـوارتـر مـى كـرد. از خـداونـد متعال نصرت اسلام و رهايى مسلمين را خواستارم .
هقته پيوند اوليا و مربيان : 30-24 مهر
مهمترين عامل در تربيت و رشد فكرى و اخلاقى كودكان و نوجوان ، هماهنگى و همسويى نظرى و علمى ميان مربيان و خانواده است .
كـودك در خـانـواده بـا رفـتارها و موضع گيريهاى خاص پدر و مادر، با دنياى بيرون آشنا مى شود و همين رفتارها، شخصيت و ويژگيهاى اخلاقى و كـردارى او را شـكـل مـى دهـد. كـودك در هـنـگـام ورود بـه مـحيط آموزشى ، با مربيان تازه اى روبرو مى شود كه بطور مستقيم در الگوى رفتارى او تاءثير گذار هستند.
هـر يك از دو كانون خانه و مدرسه ، به تنهايى امكان عمل موفقيت آميز نخواهد داشت و بايد به عنوان يك مركز و يك نهاد تعليماتى و تربيت تلقى شـونـد و مجموعه سياست و برنامه هايى كه آموزش و پرورش طراحى و به اجرا در مى آورد، در اين دو كانون بر اساس يك سياست و يك بينش و يك هـدف دنـبـال شـود. اوليـا بـه عـنـوان صـاحـبـان اصـلى سـرمـايـه هـاى بـا ارزش ، داراى حـق اظـهار نظير، حق نظارت و رد بعضى موارد حق دخالت در مـسـائل آمـوزش و پـرورش هـسـتـنـد و تـنـهـا در ايـن صـورت اسـت كـه فـرآيـنـد پـيـچـيـده و عـمـيـق تـربـيـت و تـعـليـم مـى تـوانـد! شكل درست و شايسته اى به اجرا گذاشته شود و موجب رشد و تعالى گردد.
مـمـكـن اسـت رفـتـار و شـيـوه هـاى تـربيتى مربيان با رفتار و روشهاى تربيتى اوليا در خانواده متفاوت و يا احيانا متضاد باشد كه در اين صورت تـاءثـيـرهـاى ويـرانـگـرى بـر شـخـصـيـت كـودك دارد. از ايـن اصـل مـسـلم تـربـيـتـى مـى تـوان ضـرورت ارتـبـاط و تبادل نظر ميان اوليا با مربيان را درك كرد.
ايـن ارتـبـاط در سـيـسـتـم آمـوزشى و پرورشى ما از طريق انجمن اوليا و مربيان صورت مى گيرد. اين انجمن در واقع شيوههاى گوناگون ارتباط، هماهنگى و همكارى اوليا را با مربيان مدارس مشخص و معين مى كند.
انـجـمـن اوليـا و مـربـيـان هياءت منتخبى از پدران و مادران دانش آموزان و مربيان مدرسه است كه با هدف تلاش و همكارى در جهت پيشبرد امور آموزش و پـرورش دانش آموزان تشكيل مى شود. اين هياءت پيشنهادها و طرحهاى مفيد را به مدير و ديگر مسئولان مدرسه ارايه مى كند و در اداره بهتر امور يار و ياور صميمى مديران محسوب مى شود. براى فعاليت انجمنهاى اوليا و مربيان ، آيين نامه ويژه اى تدوين شده و در آن هدفها و وظايف انجمن توضيح داده شده است .
هفته پيوند اوليا و مربيان
مـهـمـتـريـن نـقـش در پـرورش و رشد فكرى و روانى كودك از آن خانواده است . از سوى ديگر، تا هنگامى كه اهميت ارتباط ميان خانواده و مدرسه براى اوليا روشن نشود، نمى توان آنها را در مسائل آموزشى و پرورشى دانش آموز مشاركت داد.
هـفـته پيوند اوليا و مربيان ، مى تواند فرصت مناسبى براى نشان دادن ضرورت اين ارتباط باشد. در اين هفته كه از تاريخ 24 تا 30 مهرماه هر سـال بـرگـزار مـى گـردد، پـدران و مـادران بـه مـدارس دعـوت شـده و دربـاره مـسـائل تـربـيـتـى بـحـث و تبادل نظر نموده و نمايندگان خود را در انجمن براى يك سال بر مى گزينند.
در اين هفته ، كتابهاى تربيتى مناسب به والدين معرفى مى شود و مقدمات برگزارى كلاسهاى آموزشى خانوادهها فراهم مى آيد.
هـمـچـنـيـن از اوليـائى كـه بـا مـدارس هـمـكـارى خـوبـى داشـتـه ، و در جـهـت بـالابـردن سـطـح عـلمـى و تـربـيـتـى فـرزنـدانـشـان كـوشـيـده انـد، تجليل مى شود.
اهداف عمده انجمن اوليا و مربيان
همفكرى ، تلاش ، يارى و همكارى براى بهبود و پيشرفت هر چه بهتر امر آموزش و پرورش دانش آموزان از طريق :
1- آگاه كردن اوليا به مسائل دينى ، تربيتى ، اخلاقى و مشاوره با آنان در هماهنگ كردن روشهاى تربيتى و آموزشى در محيط خانه و مدرسه .
2- ايجاد و تحكيم پيوندهاى عاطفى ، اخلاقى و انسانى بين اولياى دانش آموزان و مربيان مدرسه .
3- بهره مندى هر چه بيشتر از امكانات اوليا براى تهيه ، تدارك و تكميل امكانات آموزشى - پرورشى و بهداشتى مدرسه .
اهم وظايف انجمن اوليا و مربيان
اهم وظايف انجمن اوليا و مربيان مدرسه عبارت است از:
1- مشاوره و برنامه ريزى به منظور تحقق يافتن اهداف انجمن .
2- تهيه برنامه بهداشتى - پزشكى و نظارت بر اجراى آن در مدرسه .
3- هـمـكـارى و هـمـفـكـرى بـا مـديـر بـه مـنـظـور بـرگـزارى جـلسـات مـاهـيـانـه اوليـا و مـربـيـان در جـهـت آمـوزش بـهـداشـت ، مسائل تربيتى ، دينى و سواد آموزى .
4- دعـوت از اوليـاى عـلاقـمـنـد بـه مـنـظـور بـهـره مـنـدى از خـدمـات و يـاريـهـاى آنـان بـراى تـهـيـه و تـدارك و تكميل امكانات آموزشى - پرورشى مدرسه .
5- همكارى و همفكرى با مدير و مربيان مدرسه در مورد برنامه هاى اوقات فراغت دانش آموزان و انجام گردشهاى علمى - تفريحى .
6- قبول هدايا و كمكهاى مالى از اوليا و ديگر افراد خير و علاقمند.
آموزش خانواده ها براى تربيت نسل نو
خـانـواده پـايـگـاه اصـلى تـربـيـت و رشـد كـودك اسـت و شـالوده شـخـصـيـتـى كـودك در خـانـواده شـكـل مـى گـيـرد و بـه تـكـامـل مـى رسـد. ايـن نـهـاد مـقـدس در هـر جـامـعـه اى بـه عـنـوان زيـر بـنـاى مـسـتـحـكـم سـاخـت اجـتـمـاعـى ، عـامـل اصـلى حـفـظ و حـراسـت از ارزشهاى اخلاقى و اجتماعى است . از اين رو يكى از اهداف انجمن ، آموزش به خانواده ها به منظور آشنا ساختن آنان با اصـول بـرخوردهاى تربيتى و نيز ايجاد زمينه هاى لازم براى مشاوره خانواده است كه مى تواند پيش زمينه اى در جهت رشد خانواده ها و همسويى آنان با نظام تربيتى باشد.
اگر خانواده ها در سالهاى زندگى كودكان برخوردهاى صحيح و اصولى با آنان داشته باشند و پيش از ورود به مدرسه ، زمينه هاى لازم را براى آشـنـايـى كـودك بـا مـحـيـط مـدرسـه فـراهـم كـنـنـد مـشـكـلات بـسـيـارى را از دوش مـربـيـان و مـعـلمـان مـدارس بـرداشـتـه و زيـر بـنـاى مـسـتـحـكـم و قابل اعتمادى براى كودك ايجاد مى كنند.
اهميت ارتباط ميان والدين با مربيان
دكـتـر لى سـالك ، يـكـى از اسـتـادان روانـشـنـاسـى كـودك و مـتـخـصـص كـودكـان در دانـشـگـاه كورنل آمريكا، درباره اهميت ارتباط ميان والدين با مدرسه مى گويد(29):
((وقـتـى كـودك مـى بيند كه شما مدرسه و فعاليتهاى مربوط به آن را آنقدر مهم مى دانيد كه در آن شركت مى كنيد، در نهان خود احساس رضايت مى كـنـد. شـركـت در جـلسـات خـانـه و مـدرسـه بـه فـرزنـد شـمـا مـى فـهـمـانـد كـه اطـلاعـات بـى واسـطـه و آزادانـه بـيـن شـمـا و آمـوزگـار او رد و بـدل مـى شود. اگر شما به مدرسه اهميت بدهيد، كودك نيز براى والدينشان در فعاليتهاى مربوط به مدرسه شركت مى كنند نوعى روحيه اجتماعى پـيـدا مـى كـنـنـد و نسبت به جامعه و مسائل مربوط به آن احساس مسئووليت بيشترى دارند. كليه كودكان ، مدرسه را كمى شبيه خانواده ، و خانواده را كمى شبيه مدرسه مى دانند.)).
هفته تربيت بدنى و ورزش : 26 مهر تا 2 آبان
قو على خدمتك جوارحى
هـفـتـه تـربيت بدنى همه ساله به منظور آشنايى جامعه با اهميت و اثرات كاربرد ورزش در زندگى فردى و اجتماعى ، اشاعه و توسعه و ترويج ورزش ‍ در خانه و خانواده و هدايت و ارشاد جامعه به ورزشهاى همگانى ، برگزار مى گردد.
در چـنـد دهـه اخـيـر گـسـتـرش شـهـر نـشـيـنـى و تـوسـعـه ، تـغـيـيـراتـى بـنـيـاديـن در شـيـوه زيـسـت مـحـيـطـى به وجود آورده است . اين امر باعث عدم تـعادل بين غذاى دريافتى و ميزان انرژى مصرف شده ، گرديده است كه نتيجه آن چيزى جز چاقى و بيمارى نمى باشد. امروزه بيماريهاى مزمن حتى در فـقـيـرتـريـن كـشـورهـا، دليـل عـمـده مـرگ زودرس بـزرگـسـالان شـده اسـت . شـيـوه زيـسـت كـم تـحـرك بـعـنـوان يـك عامل سببى ، عامل اصلى بيش از يك سوم مرگهاى ناشى از بيماريهاى كرونرى قلب ، سرطان كولون و ديابت شناخته شده است .
بـيـمـاريـهـاى قـلبـى و عـروقـى اوليـن عـامـل مـرگ و مـيـر در كـشـورهـاى صـنـعـتـى و در حـال تـوسـعـه بـه حـسـاب مـى آيـد. احـتـمـال مـرگ نـاشـى از بـيـمـاريـهـاى قـلبـى و عـروقـى در افـراد كـم تـحرك ، 2 الى 3 برابر، خونريزى داخـل مـغـز 4 بـرابـر و خـونـريـزى فـضـاى زيـر عـنـكـبـوتـيـه 3 بـرابـر بـيـشـتـر از افـراد خـيـلى فعال گزارش ‍ مى شود. عدم فعاليت جسمانى به اندازه بالا بودن سطح كلسترول خون و پرفشارى آن در بروز بيماريهاى قلبى و عروقى ، نقش دارد. فـعـاليـت فيزيكى از طريق كاهش ترى گليسريدها و كلسترول خون ابتلا به بيماريهاى قلبى و عروقى را كاهش مى دهد. ورزشهاى سبك مانند پـيـاده روى بـاعـث مـصـرف انـرژى شـده و سهم بسيار مهمى در كنترل وزن و كاهش چربى در بدن دارد. فعاليت فيزيكى سبك و منظم از طريق تقويت كاركردهاى ايمنى ، باعث افزايش سطح فعاليت سيستم ايمنى در بدن شده و در پيشگيرى از سرطان موثر مى باشد.
ورزش و فـعـاليـت فـيـزيكى نه تنها در سلامت جسمانى بلكه در سلامت روان نيز موثر است . مطالعات نشان مى دهد كه موارد افسردگى ، اضطراب و... در اثر فعاليت فيزيكى بهبود يافته و ورزش به عنوان يك عامل حمايتى در درمان بيماران روانى پذيرفته شده است .
فوايد فعاليت در كودكان
بـطـور كـلى اثـرات فـعـاليـت فـيـزيكى بر روى عوامل خطر بيماريهاى قلبى و عروقى در دوران كودكى همانند بزرگسالى است . از فعاليت هاى فيزيكى معمولا در درمان كودكان مبتلا به بيمارى آسم استفاده مى شود. ورزش و فعاليت فيزيكى براى دختران بيش از پسران مفيد است ، زيرا توان استخوان ها را براى ذخيره كردن كلسيم افزايش مى دهد. از اين رو بانوانى كه در دوران جوانى مقدار بيشترى كلسيم ذخيره مى كنند در سالهاى بعد، زمـانـى كـه كـلسـيـم شـروع بـه حـل شـدن مـى كـنـد، از آن اسـتـفـاده خـواهـنـد كـرد، در حـالى كـه دخـتـران كـمـتـر از پـسـران فـعـال هـسـتند. در منزل وجود تلويزيون و انواع وسايل بازى كامپيوترى ، بيشتر وقت كودكان را مى گيرد كه براى آنها خطرناك است . بررسى و تـحـقـيـقـات پـيـرامـون آسـيـبـهـا و خـطـرات سـلامـتـى انـسـان نـشـان مـى دهـد كـه سـبـك زنـدگـى و رفـتـار فـرد نـه تـنـهـا عامل بسيارى از مشكلات بهداشتى ، بلكه بعنوان يكى از راه حلهاى اساسى نيز محسوب مى شود. لذا سازمان جهانى بهداشت تغيير در رفتار و شيوه زنـدگـى را بـعنوان يكى از عوامل موثر در ارتقاى سلامت پيشنهاد مى كند. زندگى با شيوه رفتارهاى سالم از آغاز كودكى بايستى شروع شود تا بتوان از فوايد و اثرات آن در بزرگسالى بهره مند شد.
ورزش و فـعاليت جسمانى به همراه رژيم غذايى متعادل و مناسب ، عدم استعمال مشروبات الكلى و دخانيات ، انجام مراقبتهاى دوره اى ، در پيشگيرى از بـيماريها و رسيدن به بالاترين سطح سلامتى و بازدهى اقتصادى و اجتماعى نقش دارند. براى ارتقاى سلامتى و پيشگيرى از بيماريها، بايد به نكات زير توجه نمود.
1- آموزش بهداشت و افزايش آگاهى هاى عموم در زمينه اهميت ورزش .
2- ادغام برنامه آموزش ورزش با مراقبتهاى اوليه بهداشتى .
3- همگانى كردن ورزش .
4- گسترش امكانات ورزشى در مدارس ، اداره ها، محيطهاى نظامى و...
ورزش از ديدگاه اسلام
در اسلام ، توصيه هاى فراوانى راجع به ورزش و اهميت آن داريم .
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مسلمانان را به فراگيرى و انجام ورزشهاى شنا، تيراندازى و اسب دوانى تشويق فرموده و بعضا ترك اين اعمال را مورد نكوهش قرار داده اند و از جمله حقوق فرزندان بر والدين تعليم شنا و تيراندازى را نيز ذكر فرموده اند.
حق الولد على الوالد ان يعلمه الكتابه و السباحه و الرمايه و ان لايرزقه الا طيبا و ان يزوجه اذا بلغ (30)
حـق فـرزنـد بـر پـدر ايـن اسـت كـه بـه او سـواد، شـنـا و تـيـرانـدازى يـاد بـدهـد و رزق و روزى او را حلال گرداند و هنگامى كه به بلوغ رسيد براى او همسر گزيند.
در ايـن حـديـث ، پـيـامـبـر (صلى الله عليه و آله و سلم ) تعليم سواد، شنا و تيراندازى را مورد تاءكيد قرار داده اند تا فرزندان همراه با رشد، از سلامت جسمانى هم برخوردار باشند.
در حديث ديگرى از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرموده اند:
احب اللهو الى الله تعالى اجزاء الخيل و الرمى (31).
بهترين بازيها در پيشگاه خداوند اسب دوانى و تيراندازى است .
و در حـديـث ديـگـر به تيراندازى و سواركارى ترغيب و تشويق نموده اند و سرگرمى بوسيله هر چيزى را بيهوده دانسته ، مگر آنكه مردان با كمان خود تيراندازى كنند و يا اسب خود را تربيت نمايند و سواركارى كنند.
علموا ابناءكم السباحه و الرمايه (32)
در اين حديث فرموده اند كه به فرزندان خويش شنا كردن و تير اندازى بياموزند.
لزوم توجه به امر ورزش و اهميت آن
مـوضـوع ورزش و اهـمـيت آن ، به دليل حاكميت ماشين در زندگى بشر، بيش ‍ از هر زمان ديگرى مورد توجه متخصصين امور ورزشى ، جامعه شناسان ، روانـشـنـاسان و حتى سياستمداران قرار گرفته است و هر كدام از اين گروهها به تناسب نياز و ميزان بهره بردارى ، در اين زمينه برنامه ريزى و سرمايه گذارى مى كنند.
از نظر سياسى ورزش شمشير دو لبه اى است كه هم مى تواند در جهت حل مشكلات و معضلات جوامع و نظامهاى حكومتى به كار گرفته شود و هم مى تواند دستاويزى عليه نظم روانى ، اجتماعى و ثبات نظامهاى سياسى و حكومتى باشد. به اين خاطر رژيم گذشته از ورزش در جهت گسترش فساد و بـى بـنـد و بـارى و بـى تـفـاوتـى نـسـل جوان نسبت به سياست و مسائل جامعه سود مى برد. پس از پيروزى انقلاب نيز گروه هاى ضد انقلاب ، ورزشـكـاران و مـحـافـل و مـجـامـع ورزشـى را مـورد تـوجـه قـرار داده و بـه انـحـاى گوناگون تلاش ‍ كردند تا ورزشكاران ، ورزش دوستان و دست اندركاران امور ورزشى را جذب نمايند.
تـهـاجـم و شـبيخون فرهنگى ، جوان بودن جمعيت كشور، كمبود محيطهاى تفريحى و سرگرميهاى سالم ، افزوده شدن ارزش جهانى ورزش ، پر شدن اوقـات فـراغـت جـوانـان بـوسـيـله وسـايـل ارتـبـاط جـمـعـى بـيـگـانـه (تـلويـزيـون ، مـاهـواره و...) و تـاثـيـرات متقابل سياست و ورزش در يكديگر، عواملى هستند كه ضرورت توجه بيشتر به امر ورزش و لزوم فرهنگسازى براى جوانان را مى طلبد.
امام (ره ) در خصوص ورزش ، توجه و تاءكيد بر معنويت و مسايل معنوى داشتند و همواره در كنار پرورش جسم ، تربيت و پرورش روح و احياى روحيه پهلوانى و خصلتهاى مربوط به آن را مد نظر قرار مى دادند. توصيه ايشان همواره پرورش و افزايش قدرت روحى از طريق ورزش بوده است و در ديدار با مسئولين تربيت بدنى در سال 1358 در مورد قهرمانى چنين فرمودند(33):
وقـتـى قـهـرمـانـهـا، قهرمانهاى اسلامى باشند پشتوانه يك ملت هستند، بازوى يك ملت هستند، آنها [رژيم شاه ] مى خواستند قهرمان باشد لكن قهرمان آريامهرى باشد.
بـا الهـام از فـرمـايـشـات امـام (ره ) در مـى يـابـيـم كـه قـهـرمـانـى فـى نـفـسـه مـطـرود و ضـد ارزش نـيـسـت ، امـا قـهـرمـانـى كـه حامل ارزشهاى معنوى و اسلامى باشد پسنديده و مورد تاييد است . از اين رو در جامعه اسلامى مى بايست قهرمانانى پرورش يابند كه نسبت به مردم و سرنوشت كشور و باورها و ارزشهاى دينى بى تفاوت نباشند.
الگو سازى در ورزش
امروزه كشورها به الگوسازى و اخلاق ورزشى توجه ويژه اى دارند و مراكز تصميم گيرى ، محروميتها و محدوديتهايى را براى ورزشكاران خاطى ، و تـشـويـقـات و امـتـيازاتى را براى بازيكنان با اخلاق و منظم در نظر مى گيرند. قوانين و مقررات بين المللى ورزشى نيز با گذشت زمان در جهت بـرقـرارى آرامـش و رعـايـت اخـلاق تـدويـن مـى شـود. بـه هـمين منظور جرايم و مجازاتهاى سختى براى ورزشكاران خاطى و طرفداران متخلف تيمهاى ورزشى اعمال مى شود.
به يقين رعايت مسايل ارزشى و اخلاقى در همه موارد از جمله در زمينه ورزش بسيار ضرورى است . لذا در ورزشهاى سنتى ما، نظير ورزش باستانى و كـشـتـى ، مـعـنـويـت و ارزشـهـاى اخـلاقـى بـيـش از ورزشـهـاى ديـگـر نـمـود پـيـدا مـى كـنـد. در هـمـيـن راسـتـا امـام راحل مى فرمايند(34):
به على (عليه السلام ) در تهذيب نفس و زهد و تقوا و ورزش اقتدا كنيد.
عـلى رغـم ايـن هـمـه تـاكـيـدات ، در حـال حـاضر تبليغات و جهت ورزش فعلى به سمت و سويى است كه حكايت از بى توجهى نسبت به اهميت موضوع الگـوسـازى در ورزش مـى كـنـد. غـالب مـربـيـان ، ورزشـكـاران و ورزش دوسـتـان در ايـن زمـيـنـه بـى بـرنـامـه هـسـتـنـد و مـسـئول مـشـخـصـى كـه در طـول حضور يك مربى ، ورزشكار و ورزش دوست ، او را زير نظر داشته باشد و ضمن انجام كارهاى تبليغى و فرهنگى و اسـتـفاده از الگوهاى مناسب در هر رشته ورزشى ، بهره بردارى لازم را از سرمايه گذارى در اين زمينه بنمايد وجود ندارد. بلكه به نظر مى رسد رونـدى مـعـكـوس حـاكـم بـر ايـن قـضـيـه اسـت . مـكـررا مـشـاهـده شـده كـه بـازيـكـنـانـى در سـطـح مـلى كـه حامل ارزشهاى اسلامى و انقلابى و ظاهرى مطلوب بوده اند به مرور زمان در اثر كم توجهى و ضعف برنامه توجيهى به سمت بى تفاوتى در زمينه اين ارزشهاى والا گرايش پيدا كرده اند.
از آنـجـا كـه شكل و قيافه ظاهرى و برخورد بازيكنان و مربيان سرشناس و نحوه رفتار آنان به ديگر ورزشكاران و تماشاگران سرايت مى كند، برخوردارى از اخلاق اسلامى و فعاليتهاى سياسى مذهبى ، ديگر ويژگيهايى است كه ورزشكار جامعه اسلامى ما بايد از آن برخوردار باشد.
رويدادهاى آبان
شهادت آيه الله حاج سيد مصطفى خمينى : اول آبان 1356
سـيـد مـصـطـفـى در آذر 1309 شـمـسى ، در قم متولد شد. در سن هفت سالگى به مدرسه رفت و دوران ابتدايى را در مدرسه هاى ((باقريه )) و ((سـنـايـى )) بـه پـايـان رسـانـد. در سـال 1325، بـه تـحـصـيـل عـلوم اسـلامـى پـرداخـت و در سـال 1330، سطح را به پايان رسانيد و در درس خارج امام (ره ) و آيه الله بروجردى (ره ) حضور يافت و ديرى نپاييد كه به درجه اجتهاد رسيد و از تـقـليـد بـى نـياز شد. از ديگر اساتيد او در علوم اسلامى علامه طباطبايى ، آيات عظام داماد، شيخ مرتضى حائرى ، سيد محمد باقر سلطانى ، شهيد صدوقى ، حاج شيخ محمد جواد قزوينى و سيد ابوالحسن قزوينى هستند.
دوران مبارزات
شـهـيـد در سـال 1341 هـمـراه بـا امـام (ره ) بـه مـبـارزه بـا رژيـم بـرخـاسـت و در پـيـشـبـرد نـهـضـت اسـلامـى نـقـش بـسـزايـى ايـفـا كـرد. در سـال 1342، در دورانـى كـه امـام (ره ) در قـيـطـريـه تـهـران زيـر نـظـر سـاواك و پـليـس شـاه بـسـر مـى بـرد، رئيـس ‍ وقـت شـهـربـانـى كـل كـشور (سپهبد نصيرى ) او را به شهربانى جلب و هشدار داد كه اگر از فعاليتهاى سياسى و مبارزاتى دست نكشد، تحت پيگرد قرار مى گيرد. امـام (ره ) در روز چـهـارم آبان 1343، عليه لايحه كاپيتولاسيون سخنرانى كردند و در اين سخنرانى ، ضمن برملا كردن خيانت رژيم درتصويب اين لايـحـه ، تـكـليف خود و ملت ايران را با رژيم هاى آمريكا، اسرائيل و همچنين با دست نشانده آنان محمد رضا پهلوى يكسره كردند. رژيم شاه كه دچار وحـشـت شـده بـود، در تـاريـخ 13 آبـان هـمـان سال امام (ره ) را شبانه دستگير و به تركيه تبعيد كرد. حاج سيد مصطفى از اين وحشيگرى رژيم كه نـمـونـه آن را نـيز به چشم ديده بود، سخت بر آشفت و به خيابان آمد و با سيل خروشان مردم خشمناك قم به طرف بيوت آيات عظام به راه افتاد و همگام با مردم قهرمان قم با فرياد اعتراض خويش ، جو رعب و وحشت را شكست و از مراجع وقت خواستار اقدامهايى براى آزادى امام (ره ) شد.
ساواك كه از سابقه مبارزاتى و رهبرى سيد مصطفى در 15 خرداد 1342 با اطلاع بود، دستور جلب ايشان را به شهربانى قم صادر مى كند.
مـامـوران رژيـم زمـانـى كـه حـاج آقـا مـصـطـفـى در بـيـت آيـه الله العـظـمـى مـرعـشـى نـجـفـى (ره ) بـه گـفـتـگـو بـا ايـشـان مـشـغـول بـود، بـه آنـجـا يـورش بـرده و ايـشـان را دسـتـگـيـر كـردنـد و مـدت 57 روز در زنـدان قزل قلعه و اغلب در سلول انفرادى زندانى كردند.
در تـاريـخ 8 دى 1343 از زنـدان آزاد و در 13 دى كـه تـنـهـا پـنـج روز از آزادى او مـى گـذشـت ، بـه دنبال استقبال چشمگير مردم از آن عالم مجاهد، ماموران رژيم به خانه او در قم يورش برده و بار ديگر او را دستگير و به تهران اعزام مى نمايند. اين يورش وحشيانه مايه بيم و هراس همسر آن بزرگوار و سقط جنين او مى گردد. فرداى دستگيرى ، او را از ايران به تركيه تبعيد و از / تركيه نامه هايى به مادر و همسر خويش ارسال و آنان را به بردبارى و صبر سفارش ‍ مى نمايد.
تبعيد به عراق (نجف اشرف )
در 13 مـهـر 1344 (9 جـمـادى الثانى 1385)، امام (ره ) و فرزندش از تركيه به عراق برده شدند و روز 23 مهر 1344 در نجف سكونت گزيده و بـى درنـگ درس و بـحـث را آغـاز كـردنـد و حـاج آقـا مصطفى افزون بر حضور در درس ‍ امام (ره )، شخصا به تدريس پرداخته و شاگردان فاضلى پرورش دادند.
آيـه الله سـيـد مـصـطـفـى در كـنـار بـرنـامـه هـاى درسـى و عـلمـى ، بـا راهـهـا و شـيـوه هـاى نـويـنـى ، مـبـارزه بـا شـاه را دنـبـال كـرد و مـشـاورى بـرجـسـتـه و مـتـعـهـد بـراى امـام (ره ) در امـور سـيـاسـى و مـبـارزه بـا رژيـم شـاه بـود. در 21 خـرداد 1348، بـه دنبال يك سلسله فعاليتها و كوششهايى در راه برانگيختن آيه الله حكيم (ره ) بر عليه رژيم ضد اسلامى عراق ، بعثى ها او را دستگير و به بغداد بردند.
رئيس جمهور آن روز عراق (احمد حسن البكر) به وى هشدار داد كه در صورت ادامه فعاليت بر ضد حكام بغداد، با واكنش شديدى روبرو خواهد شد.
شهادت
سـرانـجـام در نـيـمـه شـب يـكـشـنـبـه اول آبـان 1356 (9 ذيـقـعـده 1397 ه‍. ق )، آيـه الله سـيـد مـصـطـفـى خـمـيـنـى بـه شكل مرموزانه اى به شهادت رسيد. در پى شهادت او، امام بزرگوار (ره ) در يادداشتى چنين مرقوم كردند:
بسمه تعالى
انالله و انا اليه راجعون
در روز يكشنبه نهم شهر ذى القعده الحرام 1397، مصطفى خمينى نور بصرم و مهجه قلبم دار فانى را وداع كرد و به جوار رحمت حق تعالى رهسپار شد.
اللهم ارحمه و اغفر له و اسكنه الجنه بحق اوليائك الطاهرين عليهم الصلوه و السلام .

next page

fehrest page

back page