پيشگفتار

جان‏پرور است قصه ارباب معرفت.

در اين مقدمه برآنيم تا از چگونگى تولد مجموعه «ديدار با ابرار» سخن‏بگوييم.

قم است و ساحل حوزه، هزاران عالم و فاضل و طلبه علوم دينى با شور وشوق فراوان پيرامون بارگاه ملكوتى حضرت معصومه‏عليها السلام گرد آمده‏اند. اينان‏از شهر و روستاهاى دور و نزديك، آهنگ دارالايمان قم كرده‏اند و درجستجوى نور به شهر جهاد و اجتهاد روى آورده‏اند. حوزويان رسالت‏خويش راتحصيل، تدريس و تبليغ دين خدا مى‏دانند و در پاسدارى از مكتب و براى‏اجراى دستورهاى الهى با تمام توان مى‏كوشند.

حوزه قم هم‏اكنون گسترده‏ترين و عميق‏ترين پايگاه آموزشى، پژوهشى،تبليغى، تربيتى و سياسى جهان شيعه است كه هزاران دانشجوى تشنه معارف‏دين را در ده‏ها مركز آموزشى، تحقيقاتى و هنرى و در حلقه درس صدها فقيه،مفسر، اسلام‏شناس، اديب و اصولى و... گرد آورده، مرزبانان فكر و فرهنگ‏شيعى را پرورش مى‏دهد.

در گوشه‏اى از اين اقيانوس عظيم نور و معنويت، مجمعى با نام «مجمع‏اهل قلم‏» شكل گرفت. گروهى از طلاب مخلص به انگيزه نجات نسل جوان‏از شبيخون فرهنگى دشمن در پژوهشكده باقرالعلوم‏عليه السلام نشستى علمى -ادبى تشكيل دادند و در زمينه‏هاى گوناگون فكرى - فرهنگى به پژوهش ونگارش پرداختند. استاد، حجة‏الاسلام والمسلمين جواد محدثى با لطف وفروتنى مسؤوليت نقد و ارزشيابى آثار ارائه شده به مجمع را بر عهده گرفت وراهيان جبهه قلم را نور و نيرو بخشيد.

در يكى از اين جلسه‏ها پيشنهاد نگارش زندگينامه عالمان بزرگ و فقيهان‏فداكار شيعه به زبان روز و براى نسل نو مطرح شد و با استقبال قبيله قلم‏روبه‏رو گرديد و هركس گلى از باغ ايمان و فضيلت را برگزيد و آهنگ ديدارچهره‏اى منور از ياران حضرت مهدى - عجل‏الله فرجه - كرد و بدين‏گونه‏كاروان «ديدار با ابرار» بانگ رحيل برآورد و در روزگار محروميت از رؤيت‏خورشيد، راهى زيارت ستاره‏ها گرديد، فرزندان ميهن بزرگ اسلامى را به‏«ميقات ملاقات‏» فراخواند و نغمه چاووشى سرداد كه:

برخيز تا بار سفر برباره بنديم.

اين كاروان تا كنون به زيارت صد ستاره از قبيله ابرار رفته و لذت «عبادت‏نگاه به چهره عالم‏» را در عمق جان احساس كرده است، از اين‏رو چشم بربلنداى تاريخ و پهناى افق دوخته تا ستاره‏هاى ديگر را بيابد و در پرتو آنان‏لحظه‏اى بيارمد. ديدار عالمان ربانى و مطالعه زندگى ياوران خورشيد، مايه‏حيات دل‏هاى افسرده و پژمرده است، پرده‏هاى اوهام نان و نام و ريا و رياست‏را كنار مى‏زند و در نيرنگستان دنيا، راه صداقت و صفا را نشان مى‏دهد وچهره‏هاى زيباى ايمان، عدالت و جهاد را در افقى فراتر از رفاه زدگى به نمايش‏مى‏گذارد.

براى انسان‏هاى مؤمن و آگاه، فراغت از كار و جهاد و عبادت و تحصيل ودانش و هنر و انجام وظايف زندگى، نه مطلوب است و نه مقدور. جوانان بيدارو با ايمان، هميشه در اين انديشه‏اند كه چگونه كوله‏بار وظايف فراوان وسنگين را در اين وقت اندك و فرصت كوتاه به مقصد رسانند. اينان فرزندان‏قبيله ابراراند و الگوهاى صبر و ايثار، كرامت انسان را در ايمان و كار مى‏دانند واز تنبلى و خوشگذرانى و تسامح عقيدتى و اخلاقى به سختى مى‏گريزند.

گريزد از صف ماهر كه مرد غوغا نيست.

هرآن‏كه كشته نشد از قبيله ما نيست.

ابرار انسان‏هايى همطراز مكتب‏اند و همسنگ ترازوى ايمان و درحدنصاب قرآن. آنان در همه ابعاد زندگى، از خانه و لباس و ورزش و اقتصاد وفرهنگ و سياست و اخلاق، هيچ نيازى به تصويب و تاييد دنياى كفر و شرك‏و نفاق و فسق و گناه نمى‏بينند و براى ضابطه‏هاى بين‏المللى منهاى اصول‏عقلانى و پيام آسمانى، پشيزى اعتبار به رسميت نمى‏شناسند.

ابرار نمونه‏هاى انسانيت‏اند و انسان‏هاى نمونه،

انسان‏هايى به عمق اقيانوس،

به روشنايى خورشيد،

به خرمى بهار،

به آرامش مهتاب،

به آزادگى سرو،

به استوارى صخره،

به صلابت موسى‏عليه السلام،

به مهربانى مسيح‏عليه السلام،

به ايثار ابراهيم‏عليه السلام،

به خلق و خوى محمدصلى الله عليه وآله، اينان در عصر غيبت، كشتى طوفان‏زده بشررا هدايت مى‏كنند و پيوند زمين و آسمان را برقرار مى‏سازند و در ميان هزاران‏موج فلسفى و اقتصادى و سياسى برخاسته از كرانه‏هاى جهل و جور و جيره،«صراط مستقيم‏» را به بشر نشان مى‏دهند.

ما مدعى عصمت ابرار نيستيم، ولى توفيق شناخت و تدوين زندگينامه‏اين فرزانگان و آشنايى با انديشه‏ها و رفتار آنان را از نعمت‏هاى بزرگ الهى‏مى‏دانيم و فرزندان امام خمينى - قدس سره - را به حضور در محضر و مزاراين پاكان و پيوستن به زائران ابرار فرا مى‏خوانيم و از رهنمودهاى صادقانه ومنطقى استادان و محققان تاريخ و سيره و رجال و تراجم و همه اهل‏نظراستقبال مى‏كنيم. تمنا داريم ديدگاه‏هاى اصلاحى و تكميلى و هر رهنمودى رابه نشانى قم، صندوق پستى 135/37185 ارسال داريد و اين مؤسسه و ياران‏همراه را قرين محبت و الطاف خويش فرماييد. وما عندالله خيرللابرار.

قم - پژوهشكده باقرالعلوم‏عليه السلام.

11/8 /1374.