1-
نسب كاءن عليه من شمس الضحى
نورا و من فلق الصباح عمودا
2-
ماذا يقول الماد حون بوصفهم
و هم السراة خلائف المختار
ضربت قباب فخارهم وسموهم
بين البتول الطهر و الكرّار
3- كتاب ((حياة الامام على الهادى - عليه السلام - دراسة و تحليل )) كه ترجمه آن با همين قلم و توسط همين ناشر، منتشر شده است (مترجم ).
4- عيون المعجزات .
5- اعيان الشيعه .
6- اصول كافى .
7- سرالسلسلة العلوية ، ص 39. در حديث آمده است : جانم فداى فرزند زن ((نوبيه )) پاك باد - منظور امام حسن عسكرى است - اين حديث در مجمع البرحين آمده است . ((نوبه )): سرزمين وسيعى است در جنوب مصر (در سودان فعلى ) پيامبر اكرم - صلى اللّه عليه و آله - مردم آن را ستوده و فرموده است : ((هر كس برادرى ندارد از اهالى نوبه كسى را به برادرى انتخاب كند)) براى تفصيل مطلب ر ك : معجم البلدان ، ج 5، ص 309.
8- بحار الانوار، ج 50، ص 37.
9- الارشاد، ص 315.
10- اخبار الدول ، ص 117. بحرالانساب ، ص 2. تحفة الامام ، ص 86 و علل الشرايع .
11- جواهر الاحكام ، كتاب الحج .
12- بحارالانوار، ج 50 ص 35. تاريخ اءبى الفداء، ج 2، ص 48 و علل الشرايع .
13- النجوم الزاهرة ، ج 3، ص 32 و سرالسلسة العلويه ، ص 39.
14- بحر الانساب ، ص 2. اخبار الدول ، ص 117. الاتحاف بحب الاشراف ، ص 86 و الكامل ابن اثير، ج 5، ص 373.
15- دائرة المعارف بستانى ، ج 7، ص 45.
16- اخبار الدول ، ص 117 بحر الانساب ، ص 2. تحفة الانام ، ص 86 و النجوم الزاهرة ، ج 3، ص 32.
17- اخبار الدول ، ص 117 و بحرالانساب ، ص 2.
18- بحرالانساب ، ص 2.
19- بحرالانساب ، ص 2.
20- تحفة الانام ، ص 87. بحار، ج 5، ص 236 (و در اخبار الدول و كتب ديگر، الخالص آمده است ).
21- تحفة الانام ، ص 87.
22- تحفة الانام ، ص 87.
23- جوهرة الكلام ، ص 154.
24- سفينة البحار، ج 1، ص 295.
25- بحارالانوار، ج 50، ص 326.
26- بحار، ج 50، ص 238 و اخبار الدول ، ص 117.
27- الاتحاف بحب الاشراف ، ص 68.
28- سوره مؤ منون ، آيه 115.
29- جوهرة الكلام فى مدح السادة الاعلام ، ص 155 و دائرة المعارف بستانى ، ج 7، ص 45.
30- اعيان الشيعه ، ج 4، ق 3، ص 295.
31- المجدى فى النسب (نسخه خطى ).
32- المجدى .
33- اصول كافى .
34- الارشاد.
35- الغيبة شيخ طوسى .
36- ابوجعفر، محمد بن الامام على الهادى ، ص 12 - 13.
37- سوره زخرف ، آيه 13.
38- سفينة البحار، ج 1، ص 259.
39- المناقب ، ج 4، ص 401.
40- اعلام الورى ، ص 336:
مادت الارض بى وآدت فؤ ادى
واعترتنى موارد العرواء
حين قيل الامام نضو عليل
قلت نفسى فدته كل الفداء
مرض الدين لاعتلالك واعتل
و غارت له نجوم السماء
عجبا ان منيت بالداء و القسم
وانت الامام حسم الداء
انت آسى الادواء فى الدين و
الدنيا وميحى الاموات و الاحياء
41- مروج الذهب ، ج 4، ص 171.
42- مروج الذهب ، ج 4، ص 171.
43- وفات امام هادى - عليه السلام - در دوشنبه پنج روز مانده با پايان جمادى الآخر سال 245 ه - واقع شد (البته اقوال ديگرى هم نقل شده است ) ر ك : كشف الغمه ، ج 3، ص 174. نورالابصار، ص 150 و مروج الذهب ، ج 4، ص 169.
44- زندگانى امام هادى - عليه السلام - ص 230 - 231.
45- مقتضب الاثر فى النص على الائمة الاثنى عشر، ص 55 و بحارالانوار، ج 50 ص 314:
الارض حزنا زلزلت زلزالها
واخرجت من جزع اثقالها
عشر نجوم افلت فى فلكها
و يطلع اللّه لنا امثالها
بالحسن الهادى ابى محمد
تدرك اشياع الهدى آمالها
و بعده من يرتجى طلوعه
يظل جواب الفلا اجزالها
ذوالغيبتين الطول الحق التى
لا يقبل اللّه من استطالها
يا حجج الرحمن احدى عشرة
آلت بثانى عشر آمالها
46- بحرالانساب ، ص 2.
47- بحار الانوار، ج 50، ص 236.
48- دلائل الامة ، ص 227.
49- مهج الدعوات ، ص 62 - 63.
50- مهج الدعوات ، ص 277 - 278.
51- بحار الانوار، ج 50، ص 261.
52- سوراء: جايى كه گفته مى شود كنار بغداد است و خود بغداد نيز گفته شده است . معجم البلدان ، ط دارصادر، ج 3، ص 278 - م .
53- كشف الغمة ، ج 3، ص 200.
54- كشف الغمة ، ج 3، ص 202.
55- صحيح ترمذى ، ج 2، ص 308.
56- مجمع الزوائد، ج 9، ص 168. مستدرك حاكم ، ج 2، ص 43 و تاريخ بغداد، ج 2، ص 19.
57- الهاشميات ، ص 22 - 23.
58- الهاشميات ، ص 22 - 23:
القريبين من ندى والبعيد
ين من الجور فى عرى الاحكام
والمصيبين باب ما اخطاء النا
س و مرسى قواعد الاسلام
والحماة الكفاة فى الحرب ان
لف ضرام و قوده بضرام
والغيوث الذين امحل
الناس فماءوى حواضن الايتام
والولاة الكفاة للامر ان طر
وق اتتنا بمجهض او تمام
والاساة الشفاة للداء ذى
الريبه و المدركين بالاوغام
واجحى الوزن كاملى العدل فى
السيرة ملبين بالامور العظام
فضلوا الناس فى الحديث حديثا
و قديما فى اول القدام
59- افصول المهمه / ابن سباغ ، ص 66 و اصول كافى ، ج 1، ص 325.
60- اصول كافى ، ج 1، ص 324.
61- سوره توبه ، آيه 115.
62- سوره بقره ، آيه 106.
63- اصول كافى ، ج 1، ص 328.
64- اصول كافى ، ج 1، ص 328.
65- اصول كافى ، ج 1؛ ص 327.
66- اكمال الدين ، ج 2، ص 55.
67- اكمال الدين ، ج 2، ص 55.
68- اعلام الورى ، ص 368.
69- همان مدرك .
70- كمال الدين ، ج 2، ص 50.
71- مرآة الزمان ، ج 6، ص 192، نسخه عكسى در كتابخانه اميرالمؤ منين ، شماره مسلسل 2865.
72- نورالابصار، ص 153.
73- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 433.
74- اعلام الورى ، ص 327.
75- الثاقب فى المناقب ، ص 241 نوشته محمد بن على جرجانى از نسخه هاى خطى كتابخانه اميرالمؤ منين (نجف اشرف ) شماره مسلسل 357.
76- نورالابصار، ص 152.
77- نورالابصار، ص 152 و الدر النظيم فى مناقب الائمه .
78- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 435.
79- الدر النظيم فى مناقب الائمه از نسخه هاى عكسى كتابخانه امير المؤ منين ، شماره مسلسل 2879.
80- اعلام الورى ، ص 375.
81- المناقب ، ص 437 و اعلام الورى ، ص 374.
82- اعلام الورى ، ص 374.
83- المناقب ، ج 4، ص 438.
84- المناقب ، ج 4، ص 436.
85- اعلام الورى ، ص 375 و المناقب ، ج 4، ص 437.
86- سوره زمر، آيه 53.
87- سوره نساء، آيه 48.
88- الدرالنظيم .
89- اعلام الورى ، ص 375.
90- اعيان الشيعه .
91- اعلام الورى ، ص 327:
و اءعصاه آيات الامامة كلها
كموسى و فلق البحر واليد والعصا
و ما عمص اللّه النبيين حجة
و معجزه الا الوصيين قمصا
و ان كنت مرتابا فقصره
من الامر ان تتلو الدليل و تفحصل
92- بختيشوع بن جبرئيل ، طبيب سريانى الاصل بود. عباسيان بويژه متوكل او را به خود نزديك ساختند تا آنجا كه در ثروت و دارايى با آنان كوس برابرى مى زد. در سال 256 ه - در گذشت . طبقات الاطباء، ج 1، ص 138 و لغتنامه دهخدا.
93- بحار الانوار، ج 5، ص 261.
94- بحار الانوار، ج 50، ص 325.
95- بحارالانوار، ج 50، ص 327.
96- الارشاد.
97- الفصول المهمه ، ص 272.
98- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 421.
99- زهرة المقول فى نسب ثانى فرعى الرسول ، ص 63.
100- تذكرة الخواص .
101- بحر الانساب ، ص 17 (نسخه عكسى ).
102- لقبى كه مختص سادات بود - م .
103- مرآة الجنان ، ج 2، ص 172.
104- جامع كرامات الاوليا، ج 1، ص 389.
105-
شرف تتابع كابرا عن كابر
كالرمح انبوبا على انبوب
106- كشف الغمة ، ج 3، ص 322 - 324.
107- دائرة المعارف بستانى ، ج 7، ص 45.
108- اعلام زركى ، ج 2، ص 215.
109- نزهة الجليس ، ج 2، ص 184.
110- سوره طه ، آيه 126.
111- سوره مائده ، آيه 3.
112- سوره شورى ، آيه 23.
113- سوره محمد، آيه 38.
114- اقتباس از آيه 105 سوره توبه .
115- تحف العقول ، ص 484 - 486. بحارالانوار، ج 78، ص 374 - 377. كشى ، ص 354 - 357. سيد محمد جزائرى استاد علامه مجلسى بخشى از اين نامه را در كتاب خود ((جوامع الكلم )) آورده است . نسخه خطى اين كتاب در كتابخانه اميرالمؤ منين شماره مسلسل 427 موجود است .
116- ((آبه )) شهركى است مقابل ساوه كه در زبان عامه به ((آوه )) مشهور است . معجم البلدان به نقل از برهان قاطع به اهتمام محمد معين - م .
117- بحارالانوار، ج 50، ص 317، مؤ سسه الوفاء، بيروت .
118- سوره نساء، آيه 114.
119- سوره اعراف ، آيه 128.
120- روضات الجنات ، ج 4، ص 273 - 274.
121- روضات الجنات ، ج 4، ص 273.
122- امل الآمل .
123- بحارالانوار، ج 78، ص 370.
124- بحارالانوار، ج 78، ص 372.
125- كشى ، ص 358.
126- كشى ، ص 358.
127- در اينجا افتادگى وجود دارد.
128- الدرالنظيم ، ص 224.
129- الدرالنظيم .
130- الدرالنظيم ، ص 225.
131- بحارالانوار، ط مكتبة الاسلاميه ، ج 78، ص 378.
132- بحارالانوار، ج 7، ص 372.
133- نزهة الناظر فى تنبيه الخواطر، ص 50 - 51 و بحارالانوار، ج 75، ص 378، بيروت ، مؤ سسة الوفاء.
134- بحارالانوار، ج 78، ص 338.
135- بحار الانور، ج 78، ص 373.
136- كشف الغمة ، ج 3، ص 193 و من لا يحضره الفقيه ، ج 2، ص 43.
137- بحارالانوار، ج 78، ص 373.
138- المجالس السنية ، ج 2، ص 663.
139- نزهة الناظر فى تنبيه الخواطر، ص 51.
140- تحف العقول ، ص 489.
141- همان مدرك .
142- تحف العقول ، ص 488.
143- همان مدرك .
144- تحف العقول ، ص 489.
145- همان مدارك .
146- همان مدارك .
147- همان مدارك .
148- همان مدارك .
149- همان مدارك .