گزيده هائى از شعرهاى شاعران شيعى عربى زبان
شعرعربىدراستخدامستايشونكوهش
از دهها سال پيش از ظهور اسلام،شعر عربى در سرزمينهاى عرب نشين،يكى از مؤثرترين
وسيلهها براى جلب عاطفه و يا تحريك دشمنى بوده است.چه بسيار قصيدهها و يا قطعهها كه
سروده شده و سرودن و بر زبان افتادن آن،شخصى يا مردمى را در ذهن همگان بزرگ كرده و
يا از قدر آنان كاسته است.آنچنانكه بارها شعرى در جمعى خوانده شده و شنيدن آن حاضران
را بجان هم انداخته است.
تاثير شعر در عاطفه،اختصاص به شعر عربى ندارد،اما كاربرد آن در چنان زمينه و عكس
العمل آن در روحيه مردم آن منطقه،شايد بيش از نقاط ديگر است.براى همين خصوصيتبود
كه در دوران جاهليت و صدر اسلام قبيلهها،در جلب شاعران مديحهسرا و يا راضى
نگاهداشتن ناسزاگويان از اين طبقه بر يكديگر پيش مىگرفتند،و با پرداختن صلتهاى گران
براى خويش فخرى مىاندوختند و يا عرض خود را مىخريدند.
همينكه حكومت اسلامى در مدينه تاسيس گرديد،و تربيتهاى قرآن و دستورهاى پيغمبر
(ص) شاعران و جز شاعران را از تجاوز به حريم حرمت ديگران منع كرد،قسمتى از شعر در
خدمت دين بكار گرفته شد.نگاهى به كتابهاى سيره و تاريخ نشان مىدهد كه در نبردهاى
بزرگ،چون بدر،احد،احزاب و ديگر درگيرىها،شاعران دو طرف متخاصم مىكوشيدهاند در
سرودهها،پيروزىهاى مردم خود را بزرگ جلوه دهند و يا زيانى را كه ديدهاند اندك بشمار
آورند.
در اردوى پيغمبر (ص) شاعرانى مىزيستند كه همگام با رزمندگان بر مخالفان حمله
مىبردند،و رسول خدا بآنان مىفرمود«شعر شما همچون تير بر دشمنان كارگر است» (1) .
در نبرد جمل هنگامى كه صف علوى و عثمانى مشخص گرديد و از نو،عرب روى در روى هم
ايستادند شاعران حوزه خلافت على و اردوى گروه بيعتشكن،به سنت ديرين به مفاخره
برخاستند و اين روش در سراسر جنگهاى صفين،نهروان و درگيرىهاى موضعى ادامه
داشت.
دوره بيستساله حكومت معاويه و فشار سختى كه در اين دوره بر شيعيان وارد شد،مجالى
نداد تا شاعران علوى انديشههاى خود را در قالب كلمات موزون بريزند،اما فاجعه محرم سال
شصت و يكم هجرى و قتل عام مدينه در سال بعد و استخفافى كه خاندان ابو سفيان و آل
مروان به دين و خاندان پيغمبر نمودند،موجب شد كه پس از مرگ يزيد،زبان مديحهسرايان
آل رسول گشوده شود.از دوره حكومت مروانيان اين نمونه از شعرها بر زبانها افتاد.قصيده
ميميه فرزدق در ستايش على بن الحسين و نكوهش هشام پسر عبد الملك،و سلسله
قصيدههاى كميت كه بنام هاشميات معروف است،طليعه منقبت گوئى و يا نوحهسرائى بر
اهل بيتبود.پس از اينان سيد اسماعيل حميرى،دعبل خزاعى،منصور نمرى،عبدى كوفى و
دهها تن شاعر ديگر كوشيدند تا اين مشعل را فروزانتر كنند و مظلوميت آل على و ستم آل
ابو سفيان را هر چه بيشتر نشان دهند و با آنكه سرودن چنان شعرها در آن روزگار بيم جان
در پى داشت نه اميد نان،شاعران شيعى براى رضاى خدا از مرگ نهراسيدند.
از ميان خاندان رسول-در ديده اين دسته از شاعران-دو چهره بيش از ديگران رمز
مظلوميتاند،دختر پيغمبر و دختر زاده او.شاعران شيعى براى تحريك احساس مردم از
بازگو كردن ستمهائى كه بر اين دو بزرگوار رفت دريغ نكردند.نمونه اين شعرها فراوان است و
چون كتاب درباره دختر پيغمبر نوشته شده،تنها بشعرهائى كه در ستايش و يا سوگ او
سرودهاند توجه شده است.
نمونههاى گرد آمده از سده نخست تا سده هشتم هجرى است چه از اين تاريخ به بعد،
چنانكه مىدانيم با گسترش نفوذ تشيع و روى كار آمدن حاكمان شيعى در ايران مجال اين
گونه شعرها (عربى يا فارسى) گسترش بيشترى يافت و نمونهها افزوده شد.
ابو المستهل،كميتبن زياد اسدى
متولد بسال شصتم و متوفى بسال يكصد و بيست و شش هجرى قمرى.از شاعران شيعى كه
در روزگار سخت و تيره حكومت مروانيان زبان به ستايش بنى هاشم گشود و با آنكه بيم جان
بود نه اميد نان،بخاطر رضاى حق نه طمع به صله خلق،قصيدهها و قطعههاى غرا در مدح
اهل بيتسرود.و هر چند هاشميان كوشش كردند چيزى بعنوان صلتبدو دهند نپذيرفت.
سلسله قصيدههاى او كه بنام«هاشميات»معروف استبارها بچاپ رسيده و بزبانهاى جز عربى
ترجمه شده،سزاوار است در سرزمين ايران كه گاهواره تشيع است عربىدان غيرتمندى آن
قصيدهها را بفارسى ترجمه كند.
اهوى عليا امير المؤمنين و لا
الوم يوما ابا بكر و لا عمرا (2)
و لا اقول و ان لم يعطيا فدكا
بنت النبى و لا ميراثه كفرا (3)
الله يعلم ما ذا ياتيان به
يوم القيامة من عذر اذا اعتذارا (4)
هاشميات.ص 84.تصحيح محمد محمود رافعى.چاپ دوم مطبعه شركة التمدناصنانعيه.
مصر
و از جمله بيتهاى اوست كه در حمايت عباسيان سروده و خراسانيان را به شورش عليه اسد
بن عبد الله قسرى برادر خالد خوانده است.اسد از جانب برادرش بحكومتخراسان رفته بود:
الا ابلغ جماعة اهل مرو
على ما كان من ناى و بعد (5)
رسالة ناصح يهدى سلاما
و يامر فى الذى ركبوا بجد (6)
فلا تهنوا و لا ترضوا بخسف
و لا يغرركم اسد بعهد (7)
و الا فارفعوا الرايات سودا
على اهل الضلالة و التعدى (8)
شوقى ضعيف تاريخ الادب العربى.العصر الاسلامى ص 317
سيد اسماعيل حميرى
متولد بسال يكصد و پنج و متوفى بسال يكصد و هفتاد و سه هجرى.نخستبر مذهب
كيسانى و معتقد بامامت محمد حنفيه و رجعت او بود.سپس بمذهب اماميه برگشت.ديوان او
بارها بچاپ رسيده و چاپ اخير آن باهتمام و تصحيح شاكر هادى شاكر در بيروت انجام يافته
است.
و فاطم قد اوصتبان لا يصليا
عليها و ان لا يدنوا من رجا القبر (9)
عليا و مقدادا و ان يخرجوا بها
رويدا بليل فى سكوت و فى ستر (9) -10
مناقب ج 3 ص 363.ديوان ص 243-244
انها اسرع اهلى ميتة
و لحاقا بى،فلا تكثر جزع (11)
فمضى و اتبعته والها
بعد غيض جرعته و وجع (12)
ديوان ص 289.مناقب 3 ص 362
منصور نمرى
منصور بن زبرقان بن مسلم و يا مسلمة بن زبرقان از شاعران قرن دوم هجرى و مادحان
خاندان برمك.وى قصيدههائى در وصف عباسيان سروده است كه در بعض آنها توهينى به
بنى هاشم است.ليكن شوقى ضيف نويسد:
وى شيعى بود و اين ستايشها را سپر عقيدت خويش ساخت.در قصيدهاى كه چند بيت از
آنرا آوردهام از ستمكاران بر آل محمد (ص) چندان نكوهش كرده است كه هارون دستور
كشتن او را داد.ليكن پيش از آنكه امر او اجرا شود،منصور درگذشت.مرگ او در پايان سده
دوم هجرى است.
تقتل ذرية النبى وير
جون جنان الخلود للقاتل (13)
ويلك يا قاتل الحسين لقد
نؤت بحمل ينوء بالحامل... (14)
دينكم جفوة النبى و ما
الجافى لآل النبى كالواصل (15)
مظلومة و النبى والدها
قرير ارجاء مقلة حافل (16)
الا مصاليتيغضبون لها
بسلة البيض و القنا الذابل؟ (17)
الشعر و الشعراء ص 836-837 و تاريخ الادب العربى.شوقى ضيف ج 3 ص 317.الاغانى ج 13
ص 140 تاريخ بغداد ج 13 ص 65 و مقاتل الطالبيين ص 522
ضبط بيتها از روى نسخه مصحح الشعر و الشعراء به تصحيح احمد محمد شاكر است.و در
مصادر ذكر شده اختلاف فراوان در ضبط كلمات ديده مىشود.و در بيت چهارم خلاف قاعده
دستورى است.از دوست دانشمند آقاى دكتر مهدوى دامغانى سپاسگزارم كه فتوكپى اين
صفحات را در اختيارم گذاشتند.
دعبل
ابو على ملقب به (دعبل) ابن رزين بن عثمان بن عبد الله بن بديل از تيره خزاعه متولد به
سال يكصد و چهل و هشت و مقتول به سال دويست و چهل و شش هجرى قمرى.شاعرى كه
به تندى زبان و صراحت لهجه و نداشتن بيم از مرگ شناخته شده و قصيده تاتيه او از
نمونههاى جاويدان شعر عربى و دفاع از حريم حرمت اهل بيت پيغمبر است.
اين قصيده چنانكه مشهور استبر امام على بن موسى الرضا (ع) خوانده شده.منتخباتى از
آن قصيده نوشته مىشود كه مؤيد استنتاج تاريخى در فصل گذشته است.
الم تر للايام ماجر جورها
على الناس من نقص و طول شتات (18)
فكيف و من انى يطالب زلفة
الى الله بعد الصوم و الصلوات (19)
سوى حب ابناء النبى و رهطه
و بغض بنى الزرقاء و العبلات (20)
و هند و ما ادت سمية و ابنها
اولو الكفر فى الاسلام،و الفجرات (21)
هم نقضوا عهد الكتاب و فرضه
و محكمه بالزور و الشبهات (22)
تراث بلا قربى و ملك بلا هدى
و حكم بلا شورى بغير هداة (23)
و لو قلدوا الموصى اليه زمامها
لزمتبمامون من العثرات (24)
سقى الله قبرا بالمدينة غيثه
فقد حل فيه الامن بالبركات (25)
نبى الهدى صلى عليه مليكه
و بلغ عنا روحه التحفات (26)
افاطم لو خلت الحسين مجدلا
و قد مات عطشانا بشط فرات... (27)
اذن للطمت الخد فاطم عنده
و اجريت دمع العين فى الوجنات (28)
افاطم قومى يابنة الخير و اندبى
نجوم سماوات بارض فلاة... (29)
ارى فياهم فى غيرهم متقسما
و ايديهم من فيئهم صفرات... (30)
ديار رسول الله اصبحن بلقعا
و آل زياد تسكن الحجرات (31)
و آل رسول الله تدمى نحورهم
و آل زياد آمنوا السربات... (32)
خروج امام لا محالة خارج
يقوم على اسم الله و البركات (33)
يميز فينا كل حق و باطل
و يجزى على النعماء و النقمات (34)
فيا نفس طيبى ثم يا نفس ابشرى
فغير بعيد كل ما هوآت (35)
ديوان.به تصحيح عبد الصاحب عمران الدجيلى.ص 126-144
سلامة الموصلى
لما قضت فاطم الزهراء غسلها
عن امرها بعلها الهادى و سبطاها (36)
و قام حتى اتى بطن البقيع بها
ليلا فصلى عليها ثم واراها (37)
و لم يصل عليها منهم احد
حاشا لها من صلاة القوم حاشاها (38)
مناقب ج 3 ص 363
يا نفس ان تلتقى ظلما فقد ظلمت
بنت النبى رسول الله و ابناها (39)
تلك التى احمد المختار والدها
و جبرئيل امين الله رباها (40)
الله طهرها من كل فاحشة
و كل ريب و صفاها و زكاها (41)
(مناقب ج 3 ص 358)
صنوبرى
احمد بن محمد بن حسن.به نقل زركلى به سال 334 درگذشته و ابن كثير درگذشت او را
حدود سال سيصد نوشته و اشتباه است.ثعالبى در يتيمه.و ابن نديم در الفهرست و گروهى
ديگر شعر او را ستودهاند.
من ذا لفاطمة اللهفاء ينبئها
عن بعلها و ابنها انباء لهفان (42)
من قابض النفس فى المحراب منتصبا
و قابض النفس فى الهيجاء عطشان (43)
نجمان فى الارض بل بدران قد افلا
نعم و شمسان اما قلتشمسان (44)
الغدير:ج 3 ص 371
ناشىء صغير
على بن عبد الله بن وصيف مكنى به ابو الحسن متولد به سال دويست و هفتاد و يك و متوفى
به سال سيصد و شصت و پنج.وى همانست كه در فصل گذشته از او نام برده شد.
و بنقل مؤلف معجم الادباء مردى در مجلس كبودى خود را رسول فاطمه زهرا شناساند.و از
احمد مزروق خواست تا شعر ناشى را كه چند بيت آن در اينجا نقل مىشود بخواند و نوحه
كند.
بنى احمد قلبى لكم يتقطع
بمثل مصابى فيكم ليس يسمع (45)
فما بقعة فى الارض شرقا و مغربا
و ليس لكم فيها قتيل و مصرع (46)
ظلمتم و قتلتم و قسم فيئكم
و ضاقتبكم ارض فلم يحم موضع (47)
عجبت لكم تفنون قتلا بسيفكم
و يسطو عليكم من لكم كان يخضع (48)
جسوم على البوغاء ترمى و ارؤس
على ارؤس اللدن الذوابل ترفع (49)
كان رسول الله اوصى بقتلكم
و اجسامكم فى كل ارض توزع (50)
معجم الادباء ج 13 ص 293.وفيات الاعيان ج 3 ص 51-53 الغدير ج 4 ص 28.
ابن حماد
على بن حماد بن عبيد الله بن حماد بصرى.شاعر شيعى متولد و متوفاى قرن چهارم هجرى.
ابياتى از او در مناقب ابن شهر آشوب بمناسبت نقل شده و ترجمه وى در كتابهاى تذكره و
رجال ديده مىشود.مفصلترين ترجمه او در مجلد چهارم الغدير است كه قصيدههائى
طولانى از وى آورده است.
و روى لى عبد العزيز الجلودى
و قد كان صادقا مبرورا (51)
عن ثقاة الحديث اعنى العلائى
هو اكرم بذا و ذا مذكورا (52)
يسندوه عن ابن عباس يوما
قال كنا عند النبى حضورا (53)
اذاتته البتول فاطم تبكى
و توالى شهيقها و الزفيرا (54)
قال مالى اراك تبكين يا فاطم
قالت و اخفت التعبيرا (55)
اجتمعن النساء نحوى و اقبلن
يطلن التقريع و التعييرا (56)
قلن ان النبى زوجك اليوم
عليا بعلا عديما فقيرا (57)
قال يا فاطم اسمعى و اشكرى الله
فقد نلت منه فضلا كبيرا (58)
لم ازوجك دون اذن من الله
و ما زال يحسن التدبيرا... (59)
يا بنى احمد عليكم عمادى
و اتكالى اذا اردت النشورا (60)
و بكم يسعد الموالى و يشقى
من يعاديكم و يصلى سعيرا (61)
الغدير ج 4 ص 167-168
مهيار ديلمى
ابو الحسن مهيار بن مرزويه.نخستبر كيش زرتشتى بود.سپس بر دستشريف رضى (گرد
آورنده نهج البلاغه) مسلمان شد.فن شاعرى را از رضى آموخت چنانكه در آن شهره آفاق
گشت.بسال چهار صد و بيست و هشت درگذشت.
(مقدمه ديوان.چاپ دار الكتب.از وفيات الاعيان و مصادر ديگر) .
الاسل قريشا و لم منهم
من استوجب اللوم او فند (62)
و قل:ما لكم بعد طول الضلا
ل لم تشكروا نعمة المرشد؟ (63)
اتاكم على فترة فاستقام
بكم جائرين عن المقصد (64)
و ولى حميدا الى ربه
و من سن ما سنه يحمد (65)
و قد جعل الامر من بعده
لحيدر بالخبر المسند (66)
و سماه مولى باقرار من
لو اتبع الحق لم يجحد (67)
فملتم بها حسد الفضل عنه
و من يك خير الورى يحسد (68)
و قلتم بذاك قضى الاجتماع
الا انما الحق للمفرد (69)
سيعلم من فاطم خصمه
باى نكال غدا يرتدى (70)
ديوان مهيار.چاپ دار الكتب ج 1 ص 298-300
ابن العودى
متولد چهار صد و هفتاد و هشت.متوفاى پانصد و پنجاه هشت.
منعتم تراثى ابنتى لا ابا لكم
فلم انتم آباءكم قد ورثتم (71)
و قلتم نبى لا تراث لولده
اللاجنبى الارث فيما زعمتم (72)
فهذا سليمان لداود وارث
و يحيى لزكريا فلم ذا منعتم (73)
علاء الدين حلى
ابو الحسن علاء الدين على بن حسين حلى.از علما و شاعران سده هشتم هجرى معاصر شهيد
اول كه قصيدههاى هفتگانه او معروف است.و شهيد اول يكى از آن قصيدهها را شرح كرده
است.
و اجمعوا الامر فيما بينهم و غوت
لهم امانيهم و الجهل و الامل (74)
ان يحرقوا منزل الزهراء فاطمة
فياله حادث مستصعب جلل (75)
بيتبه خمسة جبريل سادسهم
من غير ما سبب بالنار يشتعل (76)
الغدير ج 6 ص 391 قصيده پنجم
و دار على و البتول و احمد
و شبرها مولى الورى و شبيرها (77)
معالمها تبكى على علمائها
و زائرها يبكى لفقد مزورها (78)
منازل وحى اقفرت فصدورها
بوحشتها تبكى لفقد صدورها (79)
الغدير ج 6 ص 376 قصيده دوم
پىنوشتها:
1.مسند احمد.بنقل از معجم الفهرس ذيل كلمه شعر.
2.امير المؤمنين على را دوست مىدارم×ليكن ابو بكر و عمر را سرزنش نمىكنم
3.اگر آنان فدك را به دختر پيغمبر ندادند×و ميراث او را از وى باز گرفتند،نمىگويم كافر
شدند
4.خدا مىداند آن دو،در روز رستاخيز چه عذرى خواهند آورد.
5.بمردم مرو،بآنانكه در سرزمينهاى دوردستبسر مىبرند پيام رسان!
6.پيام خيرخواهى كه درود مىفرستد و مىگويد در پى آنچه برخاستهايد بجد بايستيد.
7.سستى و عقب نشينى مكنيد و فريب وعده اسد را مخوريد.
8.و گرنه پرچمهاى سياه را بر افرازيد و بر گمراهان و ستمكاران بتازيد.
9.فاطمه،على و مقداد را وصيت كرد كه شب هنگام با آرامى،در خاموشى و پوشيده از ديدهها،
او را بخاك سپارند.
10.و آن دو تن (كه از آنان ناخشنود بود) بر وى نماز نخوانند و به قبر او نزديك نشوند.پيغمبر
گفت:
11.فاطمه از ديگر خاندان من زودتر مىميرد،و به من مىپيوندد در مرگ او بسيار ناله مكن!
12.پيغمبر رفت و فاطمه از آن پس كه خشم و درد را جرعه جرعه نوشيده بود،مشتاقانه
بدنبال او شتافت.
13.فرزندان پيمبر از دم تيغ مىگذرند و براى كشنده،بهشت جاويدان اميد دارند.
14.واى بر تو اى كشنده حسين!بارى گران بر دوش دارى كه بر كشنده آن سنگينى مىكند.
15.دين شما ستم بر رسول است-ستمكار و دوستدار آل پيمبر نه در يك درجه از قبول است.
16.ستم رسيدهاى كه دختر پيغمبر است و چشم او در دانههاى اشك غوطهور است.
17.شمشير زنان دلاور كجايند؟و چرا بخاطر او بخشم نمىآيند و دستبه شمشير و نيزه
نمىگشايند؟
18.نمىبينى روزگار چگونه ستم خود را بر مردمان مىگستراند.از آنان مىكاهد و جمعشان
را به پراكندگى مىكشاند.
19.پس از روزه و نماز از كجا و چگونه مىتوان به خداى بى نياز نزديك شد؟
20.مگر با دوستى فرزندان پيغمبر،و خويشاوندان او و دشمنى مروان حكم و ياران او.
21.و هند و آنچه سميه (مادر زياد) و فرزندانش-خداوندان كفر و زشتكارى-كردند.
22.كه بدروغ و تلبيس كتاب خدا را پس پشت افكندند و واجب او را ترك گفتند.
23.ميراثى را كه سزاوار آن نبودند ربودند،و بى بصيرت و بينائى حكومت نمودند.
24.اگر زمام كار را به وصى پيغمبر مىسپردند آنانرا بى خطر براه راست مىبرد.
25.باران رحمت پروردگار قبرى را كه در مدينه استسيراب سازد.كه جاى امن و بركت است.
26.پيغمبر راهنما كه درود فرشتگان خدا بر وى و سلام ما ره آورد روح او باد.
27.اى فاطمه اگر بخاطرت مىگذشت كه حسين تشنه كام در كنار فرات بر روى خاك جان
داده است.
28.بر كنار او مىايستادى و بر چهره مىزدى و سرشك بر گونهها روان مىساختى.
29.فاطمه!اى دختر بهترين آدميان برخيز و بر ستارگان آسمان كه بر پهنه بيابان افتادند
نوحه كن!
30.مىبينم كه حق آنان ميان ديگران قسمت مىشود،و دست ايشان از مالشان تهى است.
31.خانههاى پيغمبر خدا ويران است و فرزندان زياد ساكن منزلگاههاى آبادان.
32.گلوگاه فرزندان پيغمبر را مىبرند و فرزندان زياد در آرامش بسر مىبرند.
33.بناچار اما مىبايد برخيزد و بنام خدا و بركات او با ستمكاران بستيزد.
34.حق را از باطل جدا سازد.ستمكار را كيفر دهد و فرمان بردار را بنوازد.
35.اى دل!خوش باش و اى دل ترا بشارت باد!كه آنچه بايد شود دير نخواهد كشيد.
36.چون فاطمه (ع) از رنج اين جهان آسود،به وصيت او شوى او و دو فرزندش او را شستند.
(سبط،در معنى فرزند زاده مشهور شده است.اما معنى ديگر آن فرزندى است كه مورد
اختصاص و خالص نسب باشد. (لسان العرب) .
37.و در دل شب هنگامى كه ديدههاى همه در خواب بود او را به بقيع برد پس بر او نماز
خواند و قبر او را از مردم پوشاند.
38.و هيچكس از آنان (كه زهرا دوست نمىداشت) ،در اين نماز شركت نداشت.چه او را به
نماز آنان نيازى نبود.
39.اى نفس اگر ستمى مىبينى دختر پيغمبر خدا و فرزندان او ستم ديدند.
40.دخترى كه پدر او احمد مختار است و پرورنده او جبرئيل،امين پروردگار.
41.خدايش از هر زشتى و عيب پاك نمود و او را پاكيزه ساخت و از غل و غش بپالود.
42.چه كسى خبر مىدهد به فاطمه ستمديده كه بر شوى و فرزند او چه رسيده؟
43.يكى در محراب عبادت (از ضرب شمشير) مرد و يكى در رزمگاه تشنه كام جان سپرد.
44.دو تن دو ستاره كه در زمين غروب كردند،نه كه چون دو ماه تمام،ماه كجا؟كه خورشيد از
آنان روشنى مىستد بوام.
45.اى فرزندان احمد دلم در مصيبتشما خونست و آنچه بر شما رفت از طاقتشنيدن
بيرون.
46.در مشرق و مغرب زمين جائى نيست،جز كه از شما در آنجا كشتهاى و يا در خاك و خون
آغشتهاى است.
47.بر شما ستم كردند،شما را كشتند،و آنچه از آنتان بود بردند،و برايتان نهشتند،تا آنكه
زمين بر شما تنگ شد و مردم آن با شما در جنگ.
48.از كار شما در شگفتم:به شمشيرى كه از آن شماستشما را مىميرانند و آنانكه زير
ستشما بودند بر شما فرمان مىرانند.
49.پيكرها بر خاك نرم تيره واگذاشته و سرها بر نوك نيزههاى گزان برافراشته.
50.پندارى سفارش رسول خداست كه شما را از دم تيغ بگذرانند و هيچ سرزمينى را از
پيكرهاى شما بى نصيب ندارند.
51.عبد العزيز جلودى كه راستگو بود و مبرور.
52.از علائى كه امين بود و بامانت و بزرگوارى مذكور.
53.و او از ابن عباس روايت كند با سند معتبر كه روزى بوديم در محضر پيغمبر.
54.فاطمه نزد او آمد گريان و از سوز سينه نالان و نفس زنان.
55.پدرش پرسيد:گريهات از چيست؟گفت:
56.از زخم زبان و سرزنش زنان.
57.كه گفتند امروز پيغمبر.ترا به على داد شوهر.كه شوئى است درويش و نادار.
58.پيغمبر فرمود:اى فاطمه!بشنو.و خدا را سپاس دار!كه فضيلتى بتو داد از همه بيشتر.
59.اين زناشوئى با رخصتخداست و آنچه از براى بندگان مىخواهد بجاست.
60.اى فرزندان رسول!آنروز كه روز جزاست اعتماد من به شماست.
61.دوستان شما نيك بختند و شادان و دشمنانتان بدبخت و در آتش دوزخ سوزان.«مناقب
اين بيتها را بنام عبدى الكوفى نوشته است ولى چنانكه مؤلف الغدير نويسد:قصيده مفصلى
كه اين بيتها جزء آنست از آن ابن حماد است.
62.هان از قريش بازجو!و بدان سزاواران ملامتبگو.
63.بگو!چرا پس از آنكه مدتى دراز در گمراهى بسر برديد نعمت راهنما را سپاس نگفتيد.
64.هنگامى كه جهان در آتش گمراهى مىسوخت چراغ هدايت را براى شما از راه بدرشدگان
بيفروخت.
65.و ستوده نزد پروردگار شد و هر كه براه او رفتستوده و رستگار شد.
66.و پس از خود كار را به حيدر«على»واگذاشت كه امامت،و اين حديث درست و تمامست.
67.او را مولى ناميد،و آنكس هم كه پذيرفت و شنيد،اگر براه حق مىرفتبانكار نمىگراييد.
68.و شما خلافت را بديگرى سپرديد،چه به برترى على رشك برديد و آنانكه برترانند،
محسود جهانيانند.
69.گفتيد آن راى شورى است و نگفتيد داورى از آن خداست.
70.آنرا كه خصم فاطمه زهراست فردا داند كه چه كيفرى براى او مهياست.
71.حالى كه خود از پدرانتان ميراث مىبريد چرا ميراث مرا از دخترم مىبريد.
72.گفتيد پيمبر براى فرزندان خود ارث نمىگذارد.بگمان شما بيگانه حق بردن ارث دارد؟
73.يحيى وارث زكرياست و سليمان وارث داود چرا دخترم را از ارث منع كرديد آيا او وارث
من نبود؟
74.اميد و آرزو و نادانى گمراهشان كرد،تا متفق شدند.
75.كه خانه زهرا را آتش زنند!چه بزرگ كارى و چه دشوار كردارى!
76.خانهاى كه پنج تن در آنند،و جبرئيل ششمين آنان،چرا بايد بسوزد بآتش سوزان!
77.خانه على و بتول و پيغمبر و دو فرزند او شبير و شبر كه بر آفريدگانند مهتر.
78.در و ديوار خانه بر فقدان خانه خدا گريانست و زائر آن از نديدن صاحب خانه اشك ريزان.
79.فرود آمدنگاههاى وحى،بيابان خشك را ماند،و پيشگاههاى خانه در ماتم پيشواها جوى
اشك مىراند.
|