--- پاورقى ---
1- (( اقبال الا عمال )) ص 146.
2- (( معانى الا خبار )) شيخ صدوق ص 65.
3- (( ارشاد شيخ مفيد )) 2/276.
4- (( الكافى )) 1/315.
5- (( مناقب )) ابن شهر آشوب 4/425.
6- (( عيون المعجزات )) ص 121، چاپ اءعلمى ، بيروت .
7- (( جلاءالعيون )) ص 960 ـ 961.
8- (( دعوات راوندى )) ص 93.
9- (( درّالنظيم )) ص 703.
10- (( الاختصاص )) ص 102.
11- (( جلاءالعيون )) ص 962 ـ 964.
12- سوره نور (24)، آيه 32.
13- (( ارشاد شيخ مفيد )) 2/281 ـ 287.
14- (( بلد الا مين )) كفعمى ص 210، اءعلمى ، بيروت .
15- (( مـفـاتـيـح الجـنـان )) بـاب
اول ، فصل هفتم ، تحت عنوان دعاى توسل ديگرى .
16- (( الكـافـى )) 4/314، باب (( الطواف والحج عن الا ئمة عليهم
السلام )) .
17- (( دلائل الامامة )) ص 400، حديث 358.
18- (( مهج الدعوات )) ابن طاوس ص 310، اءعلمى ، بيروت .
19- (( دلائل الامامة )) طبرى ص 401، حديث 360.
20- (( عيون المعجزات )) ص 127، اءعلمى ، بيروت .
21- (( الكافى )) 1/496.
22- ر.ك : (( مراة العقول )) علامه مجلسى رحمه اللّه . باب مولد امام جواد
عليه السلام .
23- (( ارشاد )) شيخ مفيد 2/288 ـ 289.
24- (( الخرائج )) راوندى 1/372.
25- (( الخرائج )) 1/283.
26- سوره قمر (54)، آيه 24.
27- سوره قمر (54)، آيه 25.
28- ترجمه (( كشف الغمه )) 3/216.
29- (( ارشاد شيخ مفيد )) 2/289 ـ 291.
30- (( مروج الذهب )) 4/5.
31- (( رجال كشى )) 2/849 ـ 850.
32- (( الكافى )) 1/353.
33- (( مهج الدعوات )) ابن طاوس ص 52 ـ 60.
34- المعتبر. (نسخه بدل ). (( الدّرة النجفية )) ص 60، چاپ مفيد، قم .
35- (( دلائل الا مامة )) طبرى ص 398، حديث 348.
36- (( دلائل الا مامة )) ص 399، حديث 354.
37- (( مناقب )) ابن شهر آشوب 4/427 ـ 428.
38- (( الخرائج )) راوندى 2/670.
39- (( الخرائج )) 1/383.
40- (( رجال كشى )) 2/839.
41- (( وسائل الشيعه )) 14/438، چاپ 20 جلدى .
42- (( خلاصة الايجاز فى المتعة )) شيخ مفيد ص 42.
43- همان ماءخذ.
44- (( خلاصة الايجاز فى المتعة )) ص 43.
45- (( وسائل الشيعة )) 14/450، چاپ 20 جلدى .
46- (( بحارالانوار )) 75/364 ـ 365، (( اءعلام الدّين )) ديلمى ص
309.
47- (( بحارالانوار )) 75/364 ـ 365، (( اءعلام الدّين )) ديلمى ص
309.
48- (( بحارالانوار )) 75/364 ـ 365، (( اءعلام الدّين )) ديلمى ص
309.
49- (( الفصول المهمة )) ابن صباغ ص 273.
50- (( اءعلام الدّين )) ديلمى ص 309.
51- (( بحارالانوار )) 75/364.
52- (( اءعلام الدّين )) ص 309.
53- (( تحف العقول )) ص 455.
54- (( بحارالانوار )) 75/365.
55- (( بحارالانوار )) 75/364.
56- (( بحارالانوار )) 67/50.
57- (( بحارالانوار )) 67/50.
58- (( بحارالانوار )) 67/51.
59- (( بـحـارالانوار )) 67/51.
60- (( بحارالانوار ))
67/53.
61- (( بحارالانوار )) 13/352.
62- (( بحارالانوار )) 75/364.
63- (( دستان )) پدر رستم است .
64- گـذشـت در كـلمـات حـضرت امام موسى عليه السلام آنچه كه مناسب اينجا
است .
65- (( كرام )) مثل غراب جوانمرد و ارجمند.
66- (( امالى شيخ صدوق )) ص 531 ـ 532، مجلس 68، حديث 718.
67- (( بحارالانوار )) 2/153.
68- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 371، حكمت 71.
69- و در اين معنى حكيم نظامى گفته :
با آنكه سخن به لطف آب است
|
70- همه عيب خلق ديدن نه مروت است و مردى
|
نگهى به خويشتن كن كه همه گناه دارى
|
ره طالبان عقبى كرم است و فضل و احسان
|
تو چه در نشان مردم بجز از كلام دارى
|
تو حساب خويشتن كن نه حساب خلق سعدى
|
كه بضاعت قيامت عقل تباه دارى
|
71- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 374، حكمت 86.
72- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 370، حكمت 66. 73- مبر حاجت به نزديك ترش روى
|
كه از خوى بدش فرسوده گردى
|
اگر گويى غم دل با كسى گوى
|
كه از رويش به نقد آسوده گردى
|
تا يكشبه در وثاق تو نان است
|
كانجا همه چيز نيك ارزان است
|
كاين منت خلق كاهش جان است
|
شك نيست كه هر كه چيز دارد
|
وانرا بدهد طريق احسان است
|
احسان اين است نه آسان است
|
چندان كه مروت است در دادن
|
74- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 370، حكمت 57.
75- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 434، حكمت 412.
76- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 392، حكمت 171.
77- (( بحارالانوار )) 75/45.
78- (( مقامات الحريرى )) ص 41، (( المقامة الكوفية )) .
79- (( نـهـج البـلاغـه )) تـرجـمـه شـهـيـدى ص 361، حـكـمـت
اول .
80- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 386، حكمت 140.
81- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 413، حكمت 286.
82- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 413، حكمت 280.
83- (( نهج البلاغه )) ترجمه شهيدى ص 416، حكمت 297.
84- (( مروج الذهب )) 3/109.
85- سره يعنى بى عيب و نيكو.
86- يعنى زبون و اسير و گرفتار و زيردست .
87- (( عيون المعجزات )) ص 132، چاپ اءعلمى ، بيروت .
88- (( اثبات الوصية )) ص 227، چاپ انصاريان ، قم .
89- سوره مائده (5)، آيه 6.
90- سوره مائده (5)، آيه 6.
91- سوره جن (72)، آيه 18.
92- (( جلاءالعيون )) ص 968 ـ
970.
93- (( جلاءالعيون )) ص 970.
94- (( بصائرالدرجات )) ص 467، جزء9، باب 21.
95- (( مروج الذهب )) 3/464.
96- (( تحفة الا زهار )) 3/429.
97- (( ارشاد )) شيخ مفيد 2/295.
98- از بـعـضـى از نـسـخ (( تـاريـخ قـم ))
نـقـل شـده كـه در اين مقام اسم محمّد بن موسى را برده و اين تاريخ را براى فوت او ذكر
كره و از وفات و قبر موسى ذكرى نفرموده . (شيخ عباس قمى رحمه اللّه )
99- (( تحفة الا زهار )) 3/434.
100- (( تحفة الا زهار )) 3/429.
101- (( عمدة الطالب )) ص 20.
102- ذكـر چـهـار پـسـر مـوافـق آن خـبـرى اسـت كـه از (( تـاريـخ قم ))
نـقـل شـده و لكن در (( كتاب مجدى )) ص 129 در ذكر اولاد موسى مبرقع گفته : و از
اولاد او اسـت يـحـيى بن احمد بن ابى على محمّد بن احمد بن موسى بن محمّد التقى بن على
بـن مـوسـى الكـاظم عليهم السلام و اين يحيى مردى كريم و واسع الجاه بوده و مسكنش در
قـم بـوده ، پس ذكر كرده مدح ابوالقاسم شاعر بصرى او را در شعر خود در قم . (شيخ
عباس قمى رحمه اللّه ).
103- (((الفهرست منتجب الدّين )) ص 78، شماره 229، تحقيق ارموى .
104- (( مجالس المؤ منين )) 1/146.
105- (( مجالس المؤ منين )) 1/518.
106- ابـى احـمـد مـوسـى الا برش در اينجا ظاهرا اشتباخه است و صحيح ابى
عبداللّه احمد بن ابى على محمّد الا عرج است . (شيخ عباس قمى رحمه اللّه ).
107- (( تحفة الا زهار )) 3/438.
108- (( بحارالانوار )) 99/79.
109- (( رجال بحرالعلوم )) 2/317.
110- (( ارشاد )) شيخ مفيد 2/295.
111- (( مجالس المؤ منين )) 1/415.
112- (( مـجـالس المـؤ مـنـيـن )) 1/415 ـ 416، ((
رجال كشى )) 2/852.
113- (( مـجـالس المـؤ مـنـيـن )) 1/416، ((
رجال كشى )) 2/853.
114- (( رجال كشى )) 2/817.
115- (( رجال علامه حلى )) ص 133.
116- (( مـجـالس المـؤ مـنـيـن )) 1/400، ((
رجال كشى )) 1/818.
117- (( رجال علامه حلى )) ص 61.
118- (( مروج الذهب )) 3/485.
119- (( مـراة الجـنـان )) يـافـعـى 2/79،
ذيل حوادث سال 231.
120- (( رجال كشى )) 2/826.
121- (( بحارالانوار )) 50/105.
122- قـرعاء: محلى است در راه مكه ميان قادسيه و عقبه . بدان كه قبر على بن
مهزيار رضى اللّه عنه در اهواز است و بقعه دارد و زيارتگاه است .
123- سوره يس (36)، آيه 80.
124- (( رجال كشى )) 2/825.
125- ر.ك : (( مجالس المؤ منين )) 1/414 ـ 415.
126- (( رجال كشى )) 2/854.
127- (( رجال كشى )) 2/856.
128- (( بحارالانوار )) 49/273.
129- (( رجال كشى )) 2/855.
130- (( رجال كشى )) 2/522.
131- (( ارشاد )) شيخ مفيد 2/248.
132- (( الغيبة )) شيخ طوسى ، ص 209 ـ 211.
133- (( فلاح المسائل )) ص 50 ـ 52.
134- سوره فاطر (35)، آيه 28.
135- چـون حـسـن والد مـحـمّد در زمان كودكى محمّد فوت شد و سنان جدش او را
كـفالت كرد لاجرم محمّد را به او نسبت دادند و گفتند محمّد بن سنان (شيخ عباس قمى رحمه
اللّه ).