1-شرجى آواز، احمد عزيزى .
2-مشارق انوار اليقين ،رجب البرسى ،ص 21
3-امالى شيخ طوسى ، ج 1 ص 362
4-اين جملات را معاويه در آخرين لحظات زندگى گفت و مرد.
5-بحارالانوار ج 38 ص 34
6-شرح نهج البلاغه ابن ابى حديد، ج 5، ص 4
7-منتهى الامال ، ص 178
8-المستجاد من كتاب الارشاد،علامه حلى ،ص 64.
9-حج (22) آيه 27
10-الغدير،ج 1،ص 9.
11-اعراف 32،آيه 26
12- مسجد شجره در دوازده كيلومترى مدينه واقع شده و محل احرام بستن آن دسته از حاجيانى است كه از مدينه به مكه وارد مى شوند. معجم البلدان
13-وسائل الشيعه ، ج 10، ابواب الذبح ،ص 101
14-بقره 2،آيه 158
15- جحفه در چند ميلى (رابعه ) بر سر راه مدينه واقع است و يكى از ميقاتهاى حجاج است مردم از آنجا خود را به سوى شهرها جدا مى كنند معجم البلدان ، ج 3، ص 11
16-الغدير، ج 1، ص 30 .
17-مائده (5) آيه 67
18-الغدير ج 1 ص 10
19-بحار الانوار، ج 1 ص 114
20-الميزان ج 6، ص 45 ؛ بحارالانوار، ج 37، ص 122 و 225 ؛ در المنشور، ج 3 ص 117.
21-بحار الانوار، ج 37 ص 111 و 222 - 223 ؛ ج 6، ص 45 و 49 ؛ در المنشور، ج 3، ص 117.
22-مائده (5)،آيه 3
23-الغدير، ج 1 ص 11
24-امالى ، شيخ صدوق ، ص 28
25-بحارالانوار ج 37 ص 121
26-همان ، ص 120
27-الميزان ، ج 5، ص 303، الغدير ج 1، ص 11 ؛ تاريخ دمشق ، ابن عساكر، ترجمه على بن ابى طالب ، جزء ثانى ، ص 50، 52، 76 و 78.
28-طبرسى مورخ بزرگ اسلامى كتابى به نام الولايه فى طريق الغدير نوشته است و اين حديث را از هفتاد طريق از پيامبر نقل كرده است .
29- حديث ثقلين در بيشتر كتابهاى اهل سنت وارده شده است . ما به پاره اى از آنها اشاره مى كنيم . السنه ،شيبايى ص 337 و 629،حديث 1551؛ صحيح برمذى ، ج 3،ص 110-109؛ العلل الوارده ،دارقطنى ، ج 6،ص 236، حديث 1098، فضائل الصحابه ، احمد بن حنبل ، ج 1،ص 171، و ج 2،ص 585 و 786؛ المصنف ، ج 10،ص 505، حديث 1026؛ ابى داود، ج 2،ص 185 منتخب عبدين حميد،ص 107، حديث 240؛ طبقات كبرى ، اين سعد، ج 2،ص 194؛ صحيح مسلم ، ج 4،ص ‍ 1873.
30-امانى شيخ صدوق ،مجلس 74،ص 400.
31- مجله ترائنا،شماره 4،سال پنجم به نقل از سليم بن قيس ،ص 41.
32- خصال شيخ صدوق ، ص 505، باب اربعين ، حديث 30.
33- امالى شيخ صدوق ، ج 1 ص 342.
34-اثبات الهداة ، ج 2، ص 112، حديث 473 ؛ مناقب ابن شهر آشوب ،ج 3 ص 25 - 26.
35- اثبات الهداة ج 2 ص 112 ؛ احقاق الحق ، ج 16 ص 282.
36-امالى شيخ صدوق ، ج 2، ص 171.
37-سليم بن قيس ، ص 168.
38-معانى الاخبار،ص 65 بحارالانوار،ج 37،ص 223
39-معانى الاخبار،ص 66
40-تفسير برهان ج 1 ص 446
41-اصول كافى ج 4، ص 566.
42-شيخ طوسى ، تهذيب الاحكام ، ج 6، حديث 52، مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص 41.
43-تفسير قمى ، ج 1 ص 160.
44-بحارالانوار، ج 100 ص 223.
45-علل الشرايع ، ج 1، ص 249، باب 182، حديث 66.
46-مفاتيح الجنان ، مرحوم شيخ عباى قمى ، دعاى ندبه .
47-الغدير، ج 1، ص 107.
48-همان ، ص 108.
49-تاريخ دمشق ، ابن عساكر، ترجمه الامام على بن ابى طالب ، ص 51.
50-الغدير، ج 1 ص 45.
51-همان ، ص 44.
52-خصايص ، ص 18 ؛ الغدير، ج 1، ص 77.
53- تاريخ اين عساكر،ترجمه امام على (ع )،الجزء الثانى ، ص 77؛ بحارالانوار، ج 37، ص 108؛ امالى شيخ صدوق ،مجلس اول ،ص 12.
54-علامه شريف الدين عاملى ، المراجعات ، ج 1، ص 198.
55-مفاتيح الجنان ، ص 563 - 573.
56-سير حكمت در اروپا، ص 27
57-شهيد عبدالكريم هاشمى نژاد، مناظره دكتر و پير، ص 75
58- اسراء (17) آيه 15.
59- تحف العقول
60- اشكهاى فاطمه پشتوانه شمشير على (ع )، ص 20، به نقل از اثنى عشريه عاملى .
61-مائده (5) آيه 67.
62-همان ، آيه 3.
63- نكته قابل توجه است كه علم پيامبر و امام نسبت به موضوعات ارادى است يعنى هرگاه بخواهند كه بدانند مى دانند و چون نمى دانند اما نسبت به احكام آنان همه چيز را مى دانند و هيچ چيز از آنان پنهان نيست .
64-تاريخ امينى ، ج 2، ص 144.
65-تفسير نمونه ، ج 5، ص 17، با اندكى تصرف .
66-اصول كافى ، ج 1، ص 236.
67-اصول كافى ، ج 1، ص 238.
68-همان ، ص 246.
69- همان ، ص 253.
70-اصول كافى ، ج 1، ص 260.
71-همان ، ص 266.
72-اصول كافى ، ج ا، ص 240.
73-مير داماد، شارع النجاة ، ص 74 و 73.
74-اقرب الموارد.
75-قصص 28 آيه 15.
76-مريم 19 آيه 69.
77-حجر آيه 10.
78-قاموس قرآن ، ج 4 ماده شيعه .
79-لسان العرب ، ج 8، ص 188 ماده شيع .
80-مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص 111، كنزالعمال ، ج 13، ص 131 ح 36419، تاريخ طبرى ج 2، ص ‍ 321-319 كامل بن اثير، ج 2، ص 63-62.
81-مائده 5 آيه 54.
82-نجم 53 آيه 3 و 4،
83-حشر 59 آيه 7.
84-مجمع الزوائد هيثمى ، ج 9، ص 131.
85-ميزان العتدال ، ج 2 ص 18، الكامل لابن عدى ، ج 3 ص 951-950.
86-كشف الغمه ، ج 1 ص 325.
87-صواعق المحرقة ، ص 161 نور الابصار شبلنجى ، ص 159، تفسير ابن جرير الطبرى ، ج 30، ص ‍ 171، النور المشتعل ، من كتاب ما نزل من القرآن فى على ص 273 - 274، تاريخ ابن عساكر، ج 2، ح 852 در المنثور سيوطى ، ج 6، ص 379، فتح القدير شوكانى ، ج 5 ص 447، روح المعانى آلوسى ، ج 30 ص 206 ينابيع المودة قندوزى ، ص 74.
88-تاريخ ابن عساكر، ج 2، ص 329، مجمع الزوائد هيثمى ، ج ، 9، ص 131 صواعق المحرقة ، ص ‍ 161. البته در مجامع روايى ما مربوط به همسران نيامده است كه احتمالا اين جمله را اضافه كرده باشد.
89-مستدرك حاكم ، ج 3، ص 160؛ تاريخ ابن عساكر، ج 1، ص 148، ح 183؛ فصول المهمه ابن الصباغ ؛ ص 27
90- ميزان الحكمة ، ج 1، ص 202
91-بحارالانوار، ج 32، ص 37
92-امالى صدوق ، مجلس 9، ص 36
93-همان ، مجلس ، 2، ص 9
94-فاطمه من الهمد الى اللحد، ص 39
95-امالى صدوق مجلس 17، (ص ) 76
96-ميزان الحكمه ، ج 1، ص 208
97-همان ، (ص ) 204
98-همان (ص ) 215
99-بحارالانوار، ج 39، (ص ) 235
100-همان ، (ص ) 23
101-همان ، (ص ) 223
102-ارشاد القلوب ، ديلمى ، ج 2، (ص ) 3
103-مخزن اللثالى ، ص 9 ، بحارالانوار، ج 38، (ص ) 198
104-بحارالانوار، ج 38، ص 199
105-تاريخ طبرى ، ج 2، ص 300
106-مجمع البيان ، ج 9، (ص ) 120، سيره حلبى ، ج 2، (ص ) 43
107-صحيح مسلم ، ج 8، (ص ) 176، حديث 29
108-فاطمة من المهد الى اللحد، (ص ) 34
109-همان ، (ص ) 35
110-بحارالانوار، ج 38، ص 196
111-ديوان منچهرى ، چاپ دبير سياقى ، چاپ اول ،ص 165.
112-ديوان ناصر خسرو، تصحيح سيد نصر اللّه تقوى ، به كوشش مهدى سهيلى ،ص 172.
113-همان ،ص 194.
114-همان ،ص 295
115-همان ،ص 214.
116-همان ،ص 220
117-همان ،ص 221
118-قآنى شيرازى .
119-ديوان كمپانى .
120-احمد عزيرى ، شرجى آواز.
121-اشاره به هفتاد فرقه است .
122-حكيم ابوالقاسم فردوسى ، شاعر بلند پايه قرن چهارم .
123-محتشم كاشانى .