601-ابوبرده كه اسمش حارث يا عامر بود، از على (ع ) جدا شد و بعد از شريح ، قضاوت كوفه را به عهده گرفت . لذا حكم به كفر حجر بن عدى داد. (الغارات ، ص 388).
602-تاريخ طبرى (ده جلدى ) ج 5، ص 269.
603-فتوح البلدان ، ص 330 و انساب الاشراف ، ج 2، ص 420 و تاريخ طبرى ، ج 6، ص 535 و المعارف ، ص 177.
604-رجال طوسى ، ص 42.
605-يعنى ، زياد فرزند پدرش . چون پدر او مشخص نبود.
606-سفينة البحار، ج 1، ص 579.
607-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 180 و تاريخ فخرى ، ص 149.
608-سفينة البحار، ج 1، ص 579 و شرح نهج البلاغه ابن ميثم ، ج 4، ص 499 و المعارف ابن قتيبه ، ص 151.
609-نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه 20، ص 87 و صبحى صالح ، ص 377.
610-انساب الاشراف ، ج 2، ص 162 و نهج السعادة ، ج 5، ص 352.
611-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 204 و نهج السعادة ، ج 6، ص 352.
612-نهج البلاغه فيض الاسلام ، ص 1304 و صبحى صالح ، حكمت 476، ص 559.
613-به خاطر اين كه سال قمرى 10 روز از سال شمسى كمتر است و مردم به اين امر توجه نداشتند.
614-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 245.
615-نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه 21، ص 872 و صبحى صالح ، ص 377.
616-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 202 و نهج السعادة ، ج 5، ص 167.
617-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 197 و نهج السعادة ، ج 5، ص 169 و معادن الحكمة ، ج 1، 313.
618-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 197.
619-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 207.
620-تاريخ طبرى ، ج 6، ص 3349.
621-الاستيعاب ، ج 2، ص 663.
622-تنقيح المقال ، ج 2، حرف قاف ، ص 28.
623-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 181.
624-نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه 44، ص 965 و صبحى صالح ، نامه 44، ص 415.
625-ترجمه تاريخ فخرى ، ص 150 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 182 و معادن الحكمة ، ج 1، ص 312.
626-براى توضيح بيشتر به شرح حال معاويه مراجعه شود.
627-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 184 و معادن الحكمة ، ص 308.
628-مسعودى ، زياد بن اسماء، مالك بن ربيعه و منذر بن زبير بن علوم را نيز جزو گواهان استلحاق ذكر كرده است . مروج الذهب ، ج 3، ص 6.
629-سفينة البحار، ج 1، ص 582.
630-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 189 و الاستيعاب ، ج 2، ص 526.
631-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 306.
632-مروج الذهب ، ج 3، ص 25.
633-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 229.
634-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 15، ص 139.
635-مروج الذهب ، ج 3، ص 26.
636-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 194.
637-سفينة البحار، ج 1، ص 580.
638-مروج الذهب ، ج 3، ص 26.
639-مخنف ، به كسر ميم ، سكون خا و فتح نون و سليم مصغر است .
640-قسم اول رجال ابن داود، انتشارات دانشگاه تهران ، ص 342.
641-تنقيح المقال ، ج 3، ص 207 و اسدالغابة ، هفت جلدى ، ج 5، ص 128.
642-سوره نساء، آيه 72.
643-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 106 و واقعه صفين در تاريخ ص 25، و وقعه صفين ، ص 8.
644-بحارالانوار، ج 32، ص 357 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 27 و وقعه صفين ، ص 11 و اخبارالطوال ، ص 153. در اين كتاب به جاى مخنف ، محمد بن سليم آمده است كه اشتباه است .
645-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 183 و نهج السعادة ، ج 4، ص 223 وقعه صفين ، ص 104.
646-بنابر قولى سعيد بن وهب كارگزار همدان براى شركت در جنگ صفين به على (ع ) ملحق شده الفتوح ، ج 1، ص 563، او از ملازمان على بود و در سال 75 به بعد از دنيا رفت . (اعيان ، ج 7/261).
647-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 194 و وقعه صفين ، ص 117.
648-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 5، ص 209 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 148 و وقعه صفين ، ص 262.
649-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 45.
650-بحارالانوار، ج 93، ص 85.
651-مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 516.
652-منهاج البراعه ، ج 19، ص 36.
653-دعائم الاسلام ، ج 1، ص 252.
654-الغارات ، ص 311.
655-دعائم الاسلام ، ج 1، ص 259 و نهج السعادة ، ج 4، ص 139.
656-شهرى ميان بصره و كوفه در كنار فرات كه تحت امارت على (ع ) بود.
657-ترجمه كامل ابن اثير، ص 203.
658-الغارات ، ص 319 و انساب الاشراف ، ج 2، ص 465.
659-بحارالانوار، ج 32 ص 357 و وقعه صفين ، ص 11، و اخبارالطوال ، ص 153.
660-رجال الطوسى ، ص 63.
661-تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 4، ص 64.
662-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 120 و انساب الاشراف ، ج 2، ص 349 و تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 4، ص 64.
663-فروع كافى ، ج 7، ص 51.
664-تنقيح المقال ، ج 3، ص 328.
665-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 171 و وقعه صفين ، ص 92 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 63.
666-واقعه صفين در تاريخ ، ص 69 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 180 و وقعه صفين ، ص 101.
667-واقعه صفين در تاريخ ، ص 117 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 21 و وقعه صفين ، ص 198.
668-واقعه صفين در تاريخ ، ص 140 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 194 و وقعه صفين ، ص 247.
669-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 5 و الغارات ، ص 406.
670-سوره قصص ، آيه 77.
671-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 200 و نهج السعادة ، ج 5 ص 13.
672-انساب الاشراف ، ج 2، ص 160 و نهج السعادة ، ج 5، ص 360.
673-كامل ابن اثير، ج 3، ص 288 و ترجمه آن ، ج 4، ص 56.
674-ترجمه كامل ، ج 4، ص 108 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 241.
675-دستبى : به فتح دال و سكون سين و فتح تاء و باء مقصوره ، شهر بزرگى بين رى و همدان بوده است .
676-الغارات ، ص 360 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 263.
677-اين كتاب تاءليف حمدالله مستوفى ، صاحب ((نزهة القلوب )) است . (متوفى سال 750 يا 730) الذريعه ، ج 3، ص 281.
678-تاريخ گزيده به اهتمام عبدالحسين نوائى ، صص 193 و 787.
679-منتخب التواريخ ، ص 135 و روضات الجنات ، ج 3، ص 333.
680-مجالس المؤ منين ، ج 1، ص 297 و الفتوح ، ج 1/563 و در آن چهارصد نفر ذكر شده است .
681-وقعه صفين ، ص 115 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 186.
682-تنقيح المقال ، ج 1، ص 425 و در اخبارالطوال ، ص 165. مى نويسد كه حضرت وى را به مرز قزوين و رى فرستاد.
683-خلاصه الرجال ، ص 71.
684-مجالس المؤ منين ، ج 1، ص 297 و رجال الكشى ، ص 97.
685-منتخب التواريخ ، ص 133 و روضات الجنات ، ج 3، ص 333.
686-روضات الجنات ، ج 3، ص 332.
687-تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 57.
688-سوره المؤ منون ، آيات 99 و 100.
689-روضات الجنات ، ج 3، ص 333.
690-سفينة البحار، ج 1، ص 506.
691-سوره زمر، آيه 46.
692-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 7، ص 93 و حلية الاولياء، ج 2، ص 111 به اضافه اينكه گفت : الى اللّه ايابهم والى اللّه حسابهم .
693-روضات الجنات ، ج 3، ص 337.
694-همان كتاب ، و ترجمه كامل ابن اثير، ج 5، ص 257.
695-براى اطلاع بيشتر از حالات ربيع به روضات الجنات و تنقيح المقال و اعيان الشيعه (ج 6، ص 453) مراجعه شود.
696-تاريخ گزيده ، ص 793.
697-رجال طوسى ، ص 59.
698-الغارات ، ص 385 و تنقيح المقال ، ج 3، ص 210.
699-تهذيب التهذيب ، ج 10، ص 88.
700-الغدير، ج 5، ص 28.
701-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 42.
702-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 97.
703-همان كتاب ، ص 98.
704-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 282.
705-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 97.
706-الفتوح ، ج 1، ص 499 و 447.
707-الفتوح ، ج 1، ص 499 و 447.
708-معجم البلدان ، ج 5، ص 48.
709-نهاية الارب ، ج 5، ص 239 و ترجمه كامل ، ج 4، ص 117.
710-تاريخ طبرى ، چاپ اليدن ، ج 6، ص 3350.
711-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 183.
712-وقعه صفين ، ص 12.
713-تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 4، ص 46.
714-وقعه صفين ، ص 12 و بحارالانوار، ج 32، ص 357، و اخبارالطوال ، ص 152.
715-مروج الذهب ، ج 2، ص 251.
716-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 10، ص 77.
717-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 10، ص 78 و المغازى للواقدى ، ج 2، ص 848.
718-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 10، ص 79 و اسدالغابة ، نصف جلدى ، ج 1، ص 340.
719-همان كتاب ، ج 18، ص 308 و اعياالشيعه ، ج 4، ص 78.
720-سوره بقره ، آيه 26.
721-وقعه صفين ، ص 5، و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 105.
722-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 183.
723-نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 224، ص 729 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 13 و سفينة البحار، ج 1، ص 158.
724-نهج البلاغه صبحى صالح ، خطبه 182، ص 260 و فيض الاسلام ، ص 587.
725-مجالس المؤ منين ، ج 1، ص 295 سفينة البحار، ج 1، ص 158 و مروج الذهب ، ج 2، ص 252.
726-مجالس المؤ منين ، ج 1، ص 295 و رجال الكشى ، ص 63 و سفينة البحار، ج 1، ص 158.
727-وقعه صفين ، ص 463 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 217 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 8، ص 98.
728-سفينة البحار، ج 1، ص 158.
729-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 117.
730-سفينة البحار، ج 1، ص 158.
731-ارشاد مفيد، ج 2، ص 138.
732-معصوم دوم ، ج 2، ص 93.
733-معصوم دوم ، ج 2، ص 93.
734-مراصدالاطلاع ، ج 2، ص 1004.
735-المنجد (الاعلام )، ص 380 (ناسخ التواريخ ، زندگانى حضرت امير (ع ) ج دوم ، ص 221.
736-جواد فاضل ، معصوم دوم ، ج 2، ص 152.
737-همان كتاب ، ص 248.
738-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 5، ص 241 و ج 16، ص 197.
739-رجال الطوسى ، ص 39 و الجامع فى الرجال ، ج 1، ص 457 و اعيان الشيعه ، ج 4، ص 615.
740-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 102 و فتوح البلدان ، ص 399.
741-الاستيعاب ، ج 2، ص 822 و اسدالغابة ، ج 3، ص 278 و تهذيب التهذيب ، ج 6، ص 132.
742-انساب الاشراف ، ج 2، ص 176.
743-فرهنگ معين ، ج 5، ص 841.
744-معجم البلدان ، ج 3، ص 190.
745-وقعه صفين ، ص 12 و انساب الاشراف ، ج 2، ص 176 و الجامع فى الرجال ، ج 1، ص 764. و البلدان ، ص 57 و اخبارالطوال ، ص 153 و اعيان الشيعه ، ج 6، ص 452.
746-خروج حسكه را به عنوان اولين شورش خوارج در دوران حضرت امير (ع ) معرفى كرده اند.
747-صعاليك جمع صعلوك به معناى فقير و ندار است و به افراد بى سرو پا اطلاق مى شود كه هيچ آهى در بساط ندارند و در نتيجه به چيزى پايبند نيستند.
748-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 19 و كامل ابن اثير، ج 3، ص 263.
749-وقعه صفين ، ص 12 و الجامع فى الرجال ، ج 1، ص 764.
750-انساب الاشراف ، ج 2، ص 176.