751-سوره نجم ، آيات 37 - 39.
752-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 316 و شرح ابن ابى الحديد، ج 16، ص 200.
753-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 321.
754-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 204.
755-ترجمه كامل ابن اثير، ج 4، ص 321.
756-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 295.
757-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 19، ص 10.
758-نهج البلاغه فيض الاسلام ، حكمت 183 ص 1175 و صبحى صالح ، حكمت 192.
759-الاستيعاب ، ج 1، ص 133.
760-رجال الطوسى ، ص 35.
761-رجال ابن داوود، ص 428.
762-روضة الكافى ، ص 167.
763-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 145.
764-سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 27.
765-منهاج البراعة ، ج 17، ص 182 و بحارالانوار، ج 32، ص 361 و الامامة و السياسة ، ج 1، ص 91. و شرح نهج البلاغه ابن ميثم ذيل نامه پنج ، ج 4، و وقعه صفين ، ص 20 و نهج السعادة ، ج 4، ص 85.
766-نهج البلاغه صبحى صالح ، ص 366 و فيض الاسلام ، ص 839.
767-واقعه صفين در تاريخ ، ص 32.
768-الامامة و السياسة ، ج 1، ص 92.
769-منهاج البراعة ، ج 17، ص 183 اين روش با شيوه حضرت هماهنگ نيست .
770-اسدالغابة ، هفت جلدى ، ج 2، ص 519.
771-سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 28 و المعارف ، ص 240.
772-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 297 و سفينة البحار، ج 1، ص 702.
773-سفينة البحار، ج 1، ص 703 و بحارالانوار، ج 42، ص 233.
774-نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 25، ص 713 و صبحى صالح ، خطبه 224، ص 346.
775-سفينة البحار، ج 1، ص 702.
776-نهج البلاغه فيض الاسلام ، حكمت 283 ص 1227 و صبحى صالح ، حكمت 291، ص 527.
777-تذكرة الخواص ابن جوزى ، ص 169.
778-واقعه صفين در تاريخ ، ص 222.
779-واقعه صفين در تاريخ ، ص 225 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 215 و وقعه صفين ، ص 480.
780-نهج البلاغه صبحى صالح ، خطبه 208، ص 323 و فيض الاسلام ، خطبه 199، ص 661 و وقعه صفين ، ص 484.
781-واقعه صفين در تاريخ ، صص 227 و 230 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 216 و وقعه صفين ، ص 489.
782-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 228 و واقعه صفين در تاريخ ، ص 235 و وقعه صفين ، ص 500.
783-نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 19، ص 76 و صبحى صالح ، خطبه 19، ص 61.
784-تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 3، ص 275.
785-نهج البلاغه فيض الاسلام ، ص 77.
786-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 296.
787-نهج السعادة ، ج 4، ص 87 و تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 200 و انساب الاشراف ، ج 2، ص 159 (و با كمى تفاوت در عبارت ).
788-انساب الاشراف ، ج 2، ص 297.
789-ترجمه كامل ابن اثير، ج 3، ص 176.
790-نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 34، ص 114.
791-الاستيعاب ، ج 1، ص 133.
792-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 17، ص 146 و الاستيعاب ، ج 1، ص 90 و اسدالغابة ، ج 1، ص 85.
793-شرح نهج البلاغه ابن ميثم ، ج 5، ص 196.
794-وقعه صفين ، ص 106.
795-تاريخ طبرى (ده جلدى ) ج 4، 7، 150 و 309 و كامل ابن اثير، ج 2، ص 510.
796-فتوح البلدان ، ص 299.
797-البلدان ، ص 45.
798-منهاج البراعة ، ج 20، ص 346.
799-نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه 59، ص 1043 و نهج البلاغه عبده ، ج 2، ص 120 در اين كتاب كلمه جند نيامده و صاحب حلوان ذكر شده است .
800-وقعه صفين ، ص 106 و منهاج البراعة ، ج 8، ص 38 و ناسخ التواريخ ، ج 5، ص 164 و نهج السعادة ، ج 4، ص 221.
801-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 202.
802-انساب الاشراف ، ج 2، ص 301.
803-همان كتاب ، ج 2، ص 161 و نهج السعادة ، ج 5، ص 147.
804-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 202.
805-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 203 ترجمه تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 116 و الغدير، ج 2، ص 71.
806-الاستيعاب ، ج 2، ص 926 و تنقيح المقال ، ج 2، ص 326.
807-تاريخ طبرى (ده جلدى )، ج 4، ص 246 و كامل ابن اثير، ج 3، ص 83 و ترجمه كامل ابن اثير، ج 3، ص 134.
808-تنقيح المقال ، ج 2، ص 12 و الجامع فى الرجال ، ص 847.
809-به شرح حال زياد بن ابيه مراجعه شود.
810-تنقيح المقال ، ج 2، ص 12.
811-رجال الطوسى ، صص 13 و 37.
812-تنقيح المقال ، ج 1، ص 210.
813-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 118 و المعارف ، ص 127.
814-سوره رعد، آيه 11.
815-بحارالانوار، ج 32، ص 360 و الامامة و السياسة ، ج 1، ص 90 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 70 و وقعه صفين ، ص 15.
816-واقعه صفين در تاريخ ، ص 30 و وقعه صفين ، صص 15 - 20.
817-حسل : بچه سوسمار.
818-سفينة البحار، ج 1، ص 153 و تنقيح المقال ، ج 1، ص 210 به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد.
819-سوره اسراء، آيه 73.
820-وسائل الشيعه ، ج 3، ص 485.
821-سوره توبه ، آيه 18.
822-و الّذين اتخذوا مسجدا ضرارا و كفرا... سوره توبه ، آيه 108.
823-سفينة البحار، ج 1، ص 602.
824-سوره توبه ، آيه 108.
825-كتاب خصال ، ص 301.
826-همان كتاب ، ص 301.
827-همان كتاب ، ص 302.
828-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 75 و وقعه صفين ، ص 29.
829-طلقاء، جمع طليق است ، يعنى ، كسى كه از بند اسارت رسته باشد و مراد مشركان مكه است كه پيامبر (ص ) بعد از فتح مكه درباره آنان فرمود: فانتم الطلقاء. از جمله آنها ابوسفيان و اقوامش بودند.
830-قسمت اول اين نامه در نامه 6 و قسمتى كه مربوط به خونخواهى عثمان است در نامه 64 نهج البلاغه ذكر شده است . نهج البلاغه صبحى صالح ، صص ‍ 366 - 454.
831-سوره اسراء، آيه 33.
832-واقعه صفين در تاريخ ، ص 41 و وقعه صفين ، ص 34.
833-واقعه صفين در تاريخ ، ص 46 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 84 و وقعه صفين ، ص 52.
834-نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 43، ص 129 و صبحى صالح ، ص 84.
835-نهج البلاغه صبحى صالح ، نامه 8، ص 368 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 87.
836-واقعه صفين در تاريخ ، ص 49 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 118 و وقعه صفين ، ص 60.
837-سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 384.
838-سوره قصص ، آيه 83.
839-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 334.
840-الغدير، ج 10، ص 139 و كتاب وقعه صفين ، ص 220 و تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 8، ص 185.
841-الغدير، ج 10، ص 141 و كتاب وقعه صفين ، ص 220 و تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 8، ص 186.
842-الغدير، ج 10، ص 142 و كتاب وقعه صفين ، ص 221 و تاريخ طبرى (هشت جلدى )، ج 8، ص 186.
843-الغدير، ج 10، ص 142.
844-تاريخ فخرى ، ص 148.
845-براى استفاده از روايات در اين زمينه به تفسير صافى نورالثقلين و منهاج البراعه مراجعه شود. تفسير نورالثقلين ، ج 3، ص 179 و تفسير الميزان ، ج 13، ص 157 و تفسير نمونه ، ج 12، ص 173 و منهاج البراعة ، ج 18، ص 47 به بعد. و تاريخ ‌طبرى (هشت جلدى ) ج 8، ص 185.
846-سوره اسراء، آيه 60.
847-تفسير نورالثقلين ، ج 5، ص 621 و مقدمه صحيفه سجاديه ص 8.
848-مروج الذهب ، ج 3، ص 234 و منهاج البراعة ، ج 8، ص 51.
849-مقدمه صحيفه سجاديه ، ص 9.
850-واقعه صفين در تاريخ ، ص 558.
851-ترجمه كامل ابن اثير، ج 2، ص 407.
852-تاريخ الخلفاء، ص 195.
853-الغدير، ج 6، ص 271.
854-مروج الذهب ، ج 3، ص 33.
855-تاريخ الخلفاء، ص 195.
856-الغدير، ج 10، ص 382.
857-بحارالانوار، ج 41، ص 298.
858-همان كتاب ، ص 304.
859-تاريخ الخلفاء، ص 307.
860-مروج الذهب ، ج 3، ص 454 و درسى كه حسين به انسانها آموخت .
861-در جنگ صفين 45 هزار نفر از شاميان و 25 تن از مردم عراق و حدود هزار نفر از ياران على (ع ) كشته شدند. وقعه صفين ، ص 558.
862-رشيد رضا كه به مخالفت با شيعه شهرت دارد اين حكايت را نقل مى كند و به جاى نام على (ع ) دمكراسى ذكر كرده مى گويد: ((چون معاويه نظام حكومتى اسلام را از دمكراسى به عصبيت غالب تبديل كرد لازم است محسمه طلايى وى را دريكى از ميادين برلين نصب كنيم چون اگر وى نبود اسلام فراگير شده و ما مردم آلمان و سائر مردم اروپا امروز عرب مسلمان بوديم . (الوحى المحمدى ، ص 201).
863-بحارالانوار، ج 41، ص 305.
864-تاريخ الخلفاء، ص 200 و الغدير ج 10، صص 191، 195، 201 و 211.
865-الغدير، ج 10، صص 179، 184، و 199.
866-همان كتاب ، صص 199، 213 و 205.
867-سفينة البحار، ج 1، ص 290.
868-دعائم الاسلام ، ج 2، ص 531 و مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 174.
869-اين قسمت از سخنان حضرت كه درباره ويژگيهاى ((والى )) است در نهج البلاغه ذكر شده است نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 131، ص 407.